www.onsbloemendaal.nl nr. 2 zomer 2014 Een heer in het boekenvak Vanaf 1972 was Laurens van Krevelen aan Meulenhoff verbonden. Het werk van veel bekende Nederlandse schrijvers verscheen bij en dankzij hem: Frans Kellendonk, Maarten Biesheuvel en Jan Siebelink. Adriaan van Dis debuteerde bij Meulenhoff met de novelle Nathan Sid (1983) en Nelleke Noordervliet met Tine of De dalen waar het leven woont (1987). Van Krevelen gaf ook minder bekende auteurs uit van wie hij het werk belangrijk vond, zoals Aards bezit (1986) van Hilbert Kuik. Grote buitenlandse auteurs als Gabriël Garcia Marquez en Philip Roth wist hij aan zijn fonds te binden. In 1975 was hij de spil in het comité tot steun van de tot gevangenisstraf veroordeelde Zuid-Afrikaanse dichter Breyten Breytenbach, met wie hij bevriend was (en nog steeds is). Hij vertaalde de poëzie van Octavio Paz en nodigde de Peruviaanse schrijver Mario Vargas Llosa voor een bezoek aan ons land. Van Krevelen is nog het type van de gentleman- uitgever, 'een beschaafde, fijnzinnige literatuurliefhebber, zoals hij in de Geschiedenis van de Nederlandse bibliofilie wordt genoemd. Maar hij had niet alleen oog voor een hoog literair gehalte, maar was ook een ondernemer die wist dat er bestsellers nodig waren om ander, minder goedlopend, werk op de markt te brengen. Zelf constateerde hij in zijn boek De stijl van de uitgever (2002) dat de tijd van de gentleman-uitgever voorbij is. De moderne uitgever laat zich niet meer primair leiden door smaak, maar door 'de markt'. Hij is een manager geworden die in termen van 'doelgroepen' denkt. Laurens Vancrevel In 2007 verhuisden Laurens van Krevelen en zijn vrouw Frida de Jong, vertaalster van Oud-Ierse literatuur, van Amsterdam naar Bloemendaal om 'meer lucht te krijgen, zoals hij zegt. In Bloemendaal wijdt hij zich aan zijn oude liefde, het uitgeven van surrealistisch werk van Nederlandse en buitenlandse auteurs en hij publiceert gedichten, essays en vertalingen van hem zelf onder zijn pseudoniem Laurens Vancrevel. ('Fransen kunnen dat gemakkelijker uitspreken'). Zijn liefde voor het surrealisme dateert al van begin jaren zestig. In Parijs kocht hij toen de bundel Poèmes (1948) van de surrealist André Breton, die in zijn gericht is op sociale veranderingen, terwijl het surrealisme de rol van de creativiteit benadrukt. Een mede-surrealist van Van Krevelen, Her de Vries, had met Breton in Parijs kennis gemaakt en in 1960 publiceerde het surrealistenblad Bief een fragment uit het manifest van de nieuwe Nederlandse groep surrealisten onder de kop 'Du pays des brumes blondes, een woordspeling op de blonde duinen waar Nederland zo bekend om is. Daarmee was de titel geboren van het tijdschrift Brumes Blondes (Blonde Nevelen), een 'bulletin d'informations surréalistes, dat Laurens van Krevelen en Her de Vries in 1964 begonnen uit te geven en dat met onderbrekingen tot op heden verschijnt. Van Krevelen is nog het type van de gentleman-uitgever, een beschaafde, fijnzinnige literatuurliefhebber genoemd. Manifeste du Surréalisme (1924) het belang van dromen en het onbewuste benadrukte. Breton werd het middelpunt van een kring surrealistische kunstenaars en ook Van Krevelen werd gefascineerd door 'de onbegrensde wereld van de verbeelding en de alle conventies doorbrekende radicaal-artistieke levenshouding. Het is een 'visie op het leven en creativiteit, vertelt hij in zijn mooie, rustig ingerichte huis. 'Een streven naar vrijheid. Een poging om de geest vrij te maken van de dwingende invloed van onze samenleving. Het brengt de verbeelding aan de macht. Het surrealisme is verwant aan het anarchisme, dat echter meer Bibliofiele uitgeverij Brumes Blondes is ook de naam van de kleine uitgeverij, opgericht in 2004 en gevestigd op het adres van Laurens van Krevelen. 'Het is liefdewerk, zegt hij. Boeken en boekjes verschijnen in oplagen van ongeveer 200 exemplaren en worden verspreid in eigen kring en via enkele boekwinkels. Vaak werk dat andere uitgevers niet willen uitgeven. Jan G. Elburg publiceerde aanvankelijk bij De Bezige Bij - waarvan hij een van de oprichters was -, en later bij Meulenhoff en Brumes Blondes publiceerde postuum zijn nog niet eerder verschenen proza en poëzie. Kleine uitgaven onder de naam 'Katernen' verschenen met onder meer www.onsbloemendaal.nl nr. 2 zomer 2014 Uitgever Laurens van Krevelen (foto Jacques Precair 2009) gedichten van Theo van Baaren, Gertrude Pape en L. Th. Lehmann. In 2012 verscheen bij Brumes Blondes de Nieuwe anthologie van de Nederlandse surrealistische poëzie met gedichten van ruim veertig Nederlandse dichters, onder wie Gerrit Kouwenaar, Simon Vinkenoog, C. Buddingh' en Laurens Vancrevel. In 2009 ontdekte Willemijn Stokvis, specialiste van de Cobra beweging, bij een jeugdvriend van Cobra-schilder Eugène Brands onbekende surrealistische tekeningen, foto's en collages uit zijn jeugd, maar ook verhalen, gedichten, aforismen en essays van hem uit de periode 1938 1947. Bij Brumes Blondes verschenen in 2012 - tien jaar na de dood van Brands - twee boeken met diens vroege werk: Het sterffeest (proza) en Sterrenbeelden in het zand (poëzie), beide met tekeningen van zijn hand. Een postuum debuut! Internationale vriendenkring Laurens van Krevelen gaf surrealistisch werk uit van Anaïs Nin (1903-1977), die hij goed heeft gekend, en van minder bekende buitenlandse schrijvers uit Tsjechië, Slowakije, Roemenië en Zuid-Amerika. 'Het is een soort internationale vriendenkring' zegt hij. In totaal telt de fondslijst van Brumes Blondes ongeveer twintig titels. De meest recente uitgave is getiteld Ce qui sera/what will be/lo que sera. Almanac of the international surrealist movement (2014) met maar liefst 173 medewerkers uit 25 landen. Surrealistische bibliotheek Laurens van Krevelen bezit ook een indrukwekkende bibliotheek op het gebied van het surrealisme. In openbare en wetenschappelijke bibliotheken in Nederland is het surrealisme nauwelijks vertegenwoordigd. Zoals ook de Nederlandse musea volgens hem de surrealistische kunst veronachtzamen. In december 2009 ontving Laurens van Krevelen in Haarlem de Laurens Janszoon Costerprijs, die om het jaar wordt uitgereikt aan iemand die zich bijzonder verdienstelijk heeft gemaakt voor de wereld van het boek. Adriaan van Dis zei bij die gelegenheid dat Van Krevelen niet iemand is die de media opzoekt. Op journalisten is hij niet erg gesteld. Of dat waar is, weet ik niet, maar Ons Bloemendaal wilde hij gelukkig ontvangen. Uitgeverij Brumes Blondes De Genestetweg 16 2061 VC Bloemendaal krevelen@xs4all.nl Literatuur: Piet J. Buijnsters, Geschiedenis van de Nederlandse bibliofilie. Boek- en prentverzamelaars 1750-2010 (Nijmegen, Vantilt2010) Nop Maas (red.), Laurens van Krevelen. Laurens Janszoon Costerprijs 2009 (Haarlem, Stichting Laurens Janszoon Coster 2009).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2014 | | pagina 6