www.onsbloemendaal.nl nr. 4 winter 2014 het schilderij omstreeks 1795 tot stand kwam, en in die tijd waren dat Paulina Adriana Boreel en haar broer Jacob Boreel. Zij waren de twee erfgenamen van hun vader Jacob Boreel Jacobszoon, die in 1794 was overleden. In dit geval zou Paulina de moeder op het schilderij kunnen zijn. Zij huwde op 22 april 1792 in de Nieuwe Kerk te Amsterdam met mr. Willem Rendorp (1769-1827) heer van Marquette. Willem Rendorp zou dan de afgebeelde vader kunnen zijn. Broer Jacob Boreel valt af. Die is pas decennia later gehuwd met Maria Johanne Willoughby de Lemos (1806-1861). Om de datering van het schilderij te kunnen bepalen is de kleding van de personen belangrijk. Een jaartal rond 1795 zou bij die van het echtpaar goed passen. Beiden zijn gekleed naar de toen heersende Engelse mode. De man op het schilderij heeft een zwarte jas aan en draagt hoge kuitlaarzen, een ruiter- en jachtkostuum. Wat ook aardig klopt, is de leeftijd van het staande kind. Dat zou heel goed Joachim kunnen zijn, die als eerste kind van het echtpaar Rendorp-Boreel gedoopt werd in de Amsterdamse Amstelkerk op 31 maart 1793. Op het schilderij heeft hij een jurkje aan, kleding die destijds ook door jongetjes werd gedragen. Zijn leeftijd zou dus twee jaar zijn. Hun tweede kind werd geboren op 8 juli 1794 en kreeg de naam Johanna Barbara. Zij zou op het schilderij, op de schoot van haar moeder, ongeveer een jaar kunnen zijn. Misschien was haar eerste verjaardag wel de aanleiding voor het portret. Een eerste verjaardag van een kind was immers een heugelijke gebeurtenis, temeer omdat veel baby's die leeftijd niet haalden. Symbolen op het schilderij De symboliek op het schilderij ondersteunt mijn veronderstelling over de datering. Rechtsonder zien we een natuurstenen zuil of piédestal die aan de voorkant is voorzien door een in reliëf uitgehouwen mannenhoofd. Het haar van de man wordt duidelijk in een staart gedragen, zoals mode was in het midden van de 18de eeuw. Opmerkelijk is ook dat rechts van de zuil een treurend boompje staat met omlaag hangende takken en een stuk gevallen tuinvaas op de grond. Het zou heel goed kunnen dat de persoon op de zuil de vader van Paulina Adriana voorstelt, Jacob Boreel dus, die op 21 november 1794 was overleden. Vuurwerk op Elswout In de korte periode dat Paulina en haar broer Jacob Elswout in eigendom hadden, vond er op het landgoed nog een groot vuurwerk plaats, op 24 augustus 1802. Vanaf het hoge duin achter Kraantje Lek werd het schouwspel door een groot aantal mensen gadegeslagen. De aanleiding is niet bekend; misschien was het de viering van het tienjarig huwelijk van Paulina en Willem. Op 3 februari 1803 verkocht Paulina Adriana haar erfdeel voor 20.000 gulden aan haar broer. Paulina en haar man Willem Rendorp woonden toen al 's zomers op het Huis Marquette bij Heemskerk. Twee jaar later, op 7 november 1805, verkocht Jacob, toen verblijvende te Napels, het hele landgoed Elswout voor 65.000, gulden aan de Amsterdamse Willem Borski (1765 1814). Het echtpaar Rendorp zou na de geboorte van hun twee genoemde kinderen met nog drie kinderen worden verblijd, namelijk Jacob, gedoopt op 22 november 1795, Anna Maria M. op 10 december 1797 en Willem E.M. op 23 augustus 1807. Dat dit echtpaar en hun twee oudste kinderen de op het schilderij afgebeelde personen zijn, meen ik genoegzaam te hebben aangetoond. Met dank aan mevrouw M. Linker-Nagel en Jan-Willem van Velsen. Een liefde in Kennemerland De familie Boreel en hun buitenplaats Beeckestijn figureren prominent in een vergeten, maar nog redelijk lezenswaardige roman van Marie van Zeggelen, 'Een Liefde in Kennemerland'(1936). De liefde in de titel betreft die tussen Catharina ('Cateau') Boreel en haar 'gouverneur' (huisleraar), de Zwitser Claude de Salgas, gelukkig jong en van oude Hugenootse adel. Cateau was een zuster van 'Cootje', Jacob Boreel Jacobsz.,en dus een tante van Paulina Adriana Rendorp - Boreel, de dame op het schilderij. Uiteindelijk krijgen de geliefden elkaar, maar daar gaan wel 300 pagina's aan vooraf. In Museum van Loon, Keizersgracht 672, Amsterdam, is tot 19 januari 2015 de tentoonstelling 'Adriaan de Lelie - Het achttiende-eeuwse familieportret' te zien. Ook het hier besproken 'babbelstuk' hangt op die tentoonstelling. Close-up van de Tempel op de berg uit de prent van E.van Drielst Gezicht over de kleine vijver naar de zogenaamde Tempelberg op Elswout tegenwoordig. Op dit hoge punt van het landgoed liggen nog restanten van het fundament van het tempeltje Leerlingen van groep 8 van de Bornwaterschool op bezoek bij Fleurage Residence, het voormalige Wildhoef Marie-Christine Marres, kinderen van de deelnemende scholen Op 12 september vond de vijfde Open Monumenten Klassendag plaats. Op deze dag krijgen de groepen 7 en 8 van basisscholen de gelegenheid om een monument bij hen in de buurt te bezoeken. De Stichting Open Monumentendagen heeft speciaal voor dit project lesmateriaal ontwikkeld aan de hand waarvan de kinderen leren wat monumenten eigenlijk zijn en waarom het belangrijk is dat ze behouden blijven. De Open Monumenten klassendag

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2014 | | pagina 12