0 www.onsbloemendaal.nl nr. 3 najaar 2016 www.onsbloemendaal.nl nr. 3 najaar 2016 De s eeltcifel van het or ei 1914 Bunge temidden van een groep medewerkers bij de voorbereiding van Salome, in 1914. V.i.n.r. Henri Viotta, Edith Walker, J.C. Bunge, Carl Weigel en August Strater in palissanderhout uitgevoerd met schitterende houtsnijwerken die verwijzen naar de opera's van Wagner. De tafel bevatte het rollenmechanisme, een pedaal en twee klavieren; met beide konden alle pijpen bespeeld worden. Jarenlang is Villa Kareol dankzij dit orgel en de geestdrift van Bunge een belangrijke ontmoetingsplaats voor Wagnerliefhebbers geweest. Inboedel naar Duitsland In 1934 stierf J.C. Bunge aan een longontsteking. Kinderloos gebleven, vermaakte hij Villa Kareol aan Hilde, een huisvriendin, die in de loop der jaren als een dochter voor hem was geworden. Toen zij in 1941 overleed, kwam de erfenis in handen van haar familie die de gehele inboedel van de villa naar Duitsland liet afvoeren, alwaar het in 1944 door een bombardement geheel verwoest werd. Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog heeft Kareol nog enige tijd dienst gedaan als revalidatiecentrum voor militairen, waar het orgel regelmatig geklonken heeft. Wat er vervolgens met Villa Kareol gebeurd is, is bekend. Het lot van het orgel was echter ongewis. Tot 1992. Elthetokerk in Amsterdam Oost In 1992 werd het Pianolamuseum gebeld door de koster van de Elthetokerk in Amsterdam Oost. De kerk stond op het punt gesloopt te worden en ook het orgel zou worden ontmanteld. De koster vroeg zich af of het museum interesse had in een metallofoon. Gealarmeerd toog de heer Janse naar de kerk. Een metallofoon werd immers vooral gebruikt in muzieksalons. Groot was dan ook zijn vreugde toen hij daar het orgel uit villa Kareol aantrof, niet meer compleet helaas en ook niet meer geheel in originele staat, maar dankzij de minutieuze aantekeningen van de orgeldeskundige die in 1948 betrokken was bij de plaatsing van het Aeolian orgel, waren alle veranderingen goed in kaart te brengen. Alleen het rollenmechanisme bestond niet meer en veel orgelpijpen waren weggegeven. Orgel in veiligheid Ondanks dat het museum bezig was te verhuizen naar de Westerstraat en totaal geen ruimte had voor het instrument, wilde de heer Janse het toch in veiligheid brengen. Alle onderdelen van het orgel zijn inmiddels verspreid over het museum opgeslagen. Het museum hoopt het ooit weer te kunnen opbouwen en de salon te kunnen reconstrueren, waar dit instrument heeft gestaan. Er werd een zoektocht naar de pijpen gestart die zo weinig resultaat opleverde dat er ook gezocht is naar onderdelen van gesloopte orgels uit andere landen. Inmiddels is er voldoende materiaal verzameld om het orgel te kunnen restaureren. Het toonaangevende woontijdschift Innen-Dekoration heeft in 1914 een heel themanummer gewijd aan 'Das Landhaus Kareol in Aerdenhout'. De foto's van de muzieksalon met het orgelfront en de speeltafel geven een goed beeld van de oorspronkelijke salon en zullen een goede hulp zijn bij de reconstructie ervan. Zodra het museum de bovengelegen verdieping in gebruik kan nemen, zal het niet lang meer duren voordat er genoten kan worden van de klanken van het Aeolian Pipe Organ. (Foto's: Innen Dekoration) Het Pianolamuseum, Amsterdam Meer informatie over het restauratieproject is te vinden op www.pianola.nl. Kies het kopje pianola en vervolgens het kopje aeolian pipe-organ

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2016 | | pagina 10