Boekhouder op de
Kastanjelaan
28 www.onsbloemendaal.nl nr. 3 najaar 2016
'De aangeboren perverse concentraties'
Anton Heyboer was in 1963 inmiddels een beroemd
kunstenaar. Het Stedelijk Museum in Amsterdam, het
MOMA in New York en het Brooklyn Museum of Art
hadden werk van hem gekocht en alleen al in 1963 waren
er tien tentoonstellingen aan hem gewijd, in Nederland
en daarbuiten. In Amsterdam toonden Galerie Espace en
het Stedelijk Museum zijn werk en er waren exposities
in ondermeer Keulen, Baden-Baden en Wenen, waar hij
samen met Ger Lataster exposeerde.
Naast 'Na de analyse de schaamte' maakte Heyboer in
1963 nog een tweede enorme 'ets met blauw', getiteld
'De aangeboren perverse concentraties', die duidelijk
verwantschap vertoont met het werk in Aerdenhout.
Den Ilp: 'De bruiden van Heyboer'
In Haarlem woonde hij intussen al lang niet meer. Na
zijn scheiding van Elsa trouwde hij nog drie maal en ook
deze huwelijken strandden na korte tijd. In het najaar
van 1960 vond hij uiteindelijk Maria met wie hij eerst
naar Ouderkerk aan de Amstel en daarna naar Den Ilp
verhuisde. Daar ontstond in de loop der volgende jaren de
commune, waar tussen 1965 en 1987 nog vier vrouwen,
'De bruiden van Heyboer', deel van gingen uitmaken.
Heyboer zou er tot zijn dood in 2005 blijven wonen.
Ondanks de aanbouw
Ook het huwelijk in de Aerdenhoutse villa hield
ondanks de nieuwe start met de aanbouw geen stand.
Joke Heyboer en Ger Henkes scheidden in 1967. Joke
hertrouwde en bleef in het huis wonen. Ook 'Na de analyse
de schaamte' bleef. Toen ze in 1995 kleiner ging wonen en
haar huis verkocht, kon ze tot haar opluchting constateren
dat haar opvolgers op slag gefascineerd waren door
Heyboers werk en het graag van haar overnamen.
Literatuur
J.L. Locher, Catalogus overzichtstentoonstelling Anton
Heyboer (Gemeentemuseum Den Haag, Stedelijk Van
Abbemuseum Eindhoven, Stedelijk Museum Amsterdam
1967/1968).
J.L. Locher, Anton Heyboer (Amsterdam 1976).
pMÏÓÏiVl
Inge de Wilde
De welgestelden legden altijd graag hun weelderige interieurs op
foto's vast. Van veel villa's bleven opnames bewaard van imposante
trappenhuizen, ruime salons en riante eetkamers. Gelukkig waren soms
ook inwoners van iets bescheidener huizen geneigd hun trotse bezit te
fotograferen.