Verstandige liefde die de wilde hartstocht temt, was een thema dat de degelijke doopsgezinde koopman Kops ter harte moet zijn gegaan 18 www.onsbloemendaal.nl nr. 3 najaar 2016 Fragonard, La surprise ou le rendez-vous (1774) Bronzino, Venus en Amor (ca.1540) www.onsbloemendaal.nl nr. 1 voorjaar 2017 19 Watteau en Wildhoef zijn nog door zo'n driekwart eeuw van elkaar gescheiden, maar die afstand wordt moeiteloos overbrugd door de beeldtradities. Watteau's tuinbeeld werd bijvoorbeeld overgenomen door de rococokunstenaar Honoré Fragonard. Op een schilderij uit 1773, La surprise ou le rendez-vous, deel van een cyclus voor Madame Du Barry, prijkt het prominent als deel van een liefdesscène. Tussen Fragonard en het timpaanbeeld ligt nog slechts een beperkte tijdspanne, maar een niet geringe stilistische kloof. Juist in de jaren dat de schilder zijn amoureuze werken vervaardigde, was de wind in de Europese kunst weer eens uit de classicistische hoek gaan waaien. De grillige zwierigheid van de rococo maakte plaats voor de eenvoud en statigheid van de antieke vormtaal. Wildhoeftimpaan Toen Kops begin jaren negentig de opdracht voor het Wildhoeftimpaan verleende, was deze nieuwe stijl ook in Nederland gemeengoed geworden. En dus zien we nu een enigszins stijve Venus, ver verwijderd van de renaissancistische sensualiteit en van de Franse elegantie. Als ze niet een pijlenbundel tegen zich aanklemde, die de godin in de oudheid als attribuut niet kende, had ze kunnen doorgaan voor de kopie van een antiek beeld. Alleen de amortjes met hun uitgestrekte armpjes herinneren nog aan de oudere barokke voorkeur voor beweeglijkheid en nadrukkelijk vorm gegeven emoties. Dat het er twee zijn, behoeft overigens niet te verbazen. Al in de oudheid werd Amor soms in veelvoud afgebeeld. Hiermee zou de duiding van het timpaan voltooid kunnen zijn, ware het niet dat de vrouw in het medaillon een pijlenbundel omhoog houdt, in plaats van een boog, een losse pijl of een pijlenkoker, zoals haar talloze voorgangsters. De schietgrage liefdesgod liep echter helemaal niet met bijeengebonden pijlenbundels rond. Dat zou maar onpraktisch zijn bij zo'n impulsief godje. En daarmee opent zich het uitzicht op een tweede, min of meer ondergeschoven, betekenis van het beeld. Pijlenbundels met zeven pijlen, meestal vastgehouden door een leeuw, vormen sinds de Opstand een symbool voor de Verenigde Nederlanden, de rebelse republiek, waar, juist bij het voortdurend feitelijk gebrek eraan, de onderlinge militaire eendracht als waarde gekoesterd werd. In de loop van de achttiende eeuw gaan deze pijlenbundels op een wat abstracter niveau naar de Eendracht als gezindheid verwijzen. Ze worden dan vaak vastgehouden door vrouwengestalten, die ofwel zelf de Eendracht personifiëren, ofwel de Nederlandse maagd voorstellen, die de eendracht koestert. Suggestie van eendracht Gedurende de oplopende politieke spanningen tussen Oranjegezinde en patriotten bedienden vooral de laatsten zich graag van deze symboliek. De vrouwengestalte werd dan behalve met de pijlenbundel uitgerust met vrijheidssymboliek, zoals een lans en de vrijheidshoed. Op Wildhoef ontbreken deze laatste, niet mis te duiden symbolen. Waarschijnlijk waren de bouwjaren, net voor de machtswisseling van 1795, niet de gelukkigste om al te provocerend van patriotse sympathieën te getuigen. Stadhouder Willem V zat op dat moment dankzij zijn Pruisische connecties immers weer tamelijk stevig in het zadel. Kops was ook geen man voor radicale stellingnames. Aan een voorzichtige suggestie van eendracht kon echter niemand aanstoot nemen. Deze twee interpretaties van het timpaan sluiten elkaar geenszins uit. Verstandige liefde die de wilde hartstocht temt, was een thema dat de degelijke doopsgezinde koopman Kops ter harte moet zijn gegaan. Enkele jaren eerder had Amor het park van Wildhoef onveilig gemaakt met pijlen, die de familie Kops als in gif gedoopt moet hebben beschouwd (zie het artikel op pag 21). En de eendracht van de natie, gedrenkt in vrijheid en gelijkheid was voor deze representant van een nog immer niet gelijkberechtigde religieuze minderheid ongetwijfeld een lang gekoesterd ideaal. Het spel met meervoudige betekenissen behoort tot de kenmerken van de Nederlandse kunst. Willem Philip Kops was als kunstkenner en intellectueel zeker tot dat spel in staat. En hetzelfde geldt voor de twee kunstenaars, die wij achter de conceptie van het timpaan vermoeden, namelijk de architect Abraham van der Hart en de beeldhouwer Anthonie Ziesenis (zie pag 6).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2017 | | pagina 18