Kunstschilder Adri Grootens
d
Inge de Wilde
A.J. Grootens (foto NHA)
Bloemendaal is
geen bekend
kunstenaars
dorp zoals Laren
en Bergen, maar ook
hier woonde midden
vorige eeuw een aantal schilders. Zij
voelden zich aangetrokken tot het duinlandschap
en de zee en waren vaak lid van het genootschap
van beeldend kunstenaars 'Kunst zij ons doel'
in Haarlem. Op de Platanenlaan 7 woonde de
impressionist F.A. van Velsen (Bloemendaal
1904-Bloemendaal 1992), op nummer 39 van
dezelfde laan Gerrit van Duffelen (Rotterdam
1889-Bloemendaal 1967) en in dezelfde buurt
Adrianus Johannes Grootens.
Adri Grootens werd in 1864 geboren in Bergen
op Zoom, waar hij de Tekenschool volgde, en hij
verbleef later in Dordrecht, Buiksloot, Amsterdam
en Oegstgeest, totdat hij in 1910 naar Bloemendaal
kwam. Hij was in dat jaar gescheiden van zijn vrouw
Lourentia M.VIeesch du Bos,
met wie hij drie kinderen had. In
Bloemendaal bleef Grootens tot
zijn dood in 1957 en hij woonde al
die jaren op de Kinheimweg, eerst op
nummer 35, vanaf 1913 op 87 en in 1921
verhuisde hij met zijn tweede vrouw, Elisabeth
M. de Boer, naar de overkant van de straat naar
een groter huis op nummer 2. De vroege dood van
Elisabeth in 1929 was een slag die hij niet snel te
boven kwam. Hij had een sobere levensstijl, maar
zijn huis was ook een 'gezellig middelpunt'. Hij
kookte graag voor zijn gasten en sprak met verve
over Oosterse wijsbegeerte en theologie en dichters
als Nijhoff en Leopold.
Grootens was een veelzijdig kunstenaar: schilder,
glazenier, etser en lithograaf. Hij ontwierp ook
boekomslagen, werkte mee aan het tijdschrift
Wendingen (1919) en had enig contact met
Mondriaan en Theo van Doesburg, die enkele lessen
van hem kreeg.
www.onsbloemendaal.nl nr. 4 winter 2017
Windvaan op het
pand Bloemen-
daalseweg 111
Kinheimweg 2 (Foto T. Kuipers)
Kinheimweg 87 (Foto T. Kuipers)
In november 1928 exposeerde Grootens in de
Villa 't Backhuys van het bevriende echtpaar
Schutte-Veth aan de Bloemendaalseweg 111.
Tandarts en bekend judoka G.F.M. ('Ger') Schutte
en zijn vrouw A.Th.H. ('Fien') Veth hingen
Grootens schilderijen op in de volgens het
Haarlem's Dagblad'behagelijke interieurs' van hun
huis. De villa was in de jaren twintig en dertig een
verzamelpunt van kunstenaars, onder wie Chris
Lebeau en Richard Roland Holst, die er schuin
tegenover woonde op de Zomerzorgerlaan. Zij
noemden zich de Bloemendaalse Kunstkring en
kwamen bij elkaar om over kunst en literatuur te
spreken. Op het dak van de villa schuin tegenover
Albert Heyn staat nog steeds een windvaan
die herinnert aan het beroep van Schutte: een
tandarts staat met een instrument voorover
gebogen over een enigszins terugdeinzende
patiënt.
Grootens' werd vooral bekend door zijn
glas-in-loodramen uit 1933 voor het nieuwe
gemeentehuis van Enschede met onder
andere een afbeelding van een moderne
industriestad. In diezelfde periode ontwierp hij
ook ramen voor een villa in Bloemendaal. Zijn
tachtigste en negentigste verjaardag gingen
niet onopgemerkt voorbij. In 1946 organiseerde
kunsthandel Leffelaar op de Wagenweg een
'eretentoonstelling' voor Grootens en het
Haarlem's Dagblad memoreerde op 15 juli 1954
zijn 'schijnbaar onverwoestbare vitaliteit' en
'slagvaardigheid in het gesprek'.
In april 1957, een half jaar voor zijn dood, schonk
Grootens aan de gemeente Bloemendaal een
zelfportret uit 1956 dat een plaats kreeg in het
Tinholthuis.
Op 27 oktober 1957 overleed Adri Grootens na
een langdurig ziekbed op 93-jarige leeftijd in
rusthuis 'Ons Thuis' aan de Noorderstationsweg.
De begrafenis in aanwezigheid van burgemeester
Peereboom Voller vond op 31 oktober plaats op
de begraafplaats aan de Bergweg.