I ■iÉ HEER WOONDE OSCAR MENDLIK I I 19 91 NI 11 Nfl - gO'..;r Mendlik was veeleer geïnteresseerd in het schilderen van ‘ongestoffeerde’ schilderijen met de zee en de lucht als zelfstandig onderwerp www.onsbloemendaal.nl nr. 3 najaar 2018 21 Oscar Mendlik: zelfportret Villa Erdölak, gelegen aan de Van Lennepweg 1, op de hoek met de Zandvoortseweg Aerdenhout (NHA) Marie-Christine Marres I I ZL Het paar trouwde in 1900 in Amsterdam en vestigde zich in 1904 in Aerdenhout; aan de van Lennepweg 1 lieten Julia en Oscar villa Erdölak (het boshuis) bouwen met op de begane grond een atelier voor de beeldhouwster en op de eerste verdieping een atelier voor Oscar. Hier zou hij ook na het overlijden van Julia in 1936 tot op zeer hoge leeftijd blijven werken. Zij kregen één zoon. ee- en portretschilder Oscar Mendlik (1871-1963) werd geboren in het Hongaarse Radvanc en groeide op in Boedapest. Na zijn eindexamen gymnasium volgde hij een opleiding aan de tekenacademie, waar hij ook een schildersklas volgde. Dankzij zijn uitzonderlijk talent kreeg hij in 1898 een stipendium, vergelijkbaar met de Prix de Rome, om zich in Rome verder te ontwikkelen in de schilderskunst. Hier ontmoette hij de Nederlandse beeldhouwster Julia Mijnssen, die als eerste Nederlandse vrouw de Prix de Rome had gewonnen. De belangrijkste inspiratiebron voor het werk van Mendlik was de zee; hij maakte talloze zeereizen, bevoer alle oceanen, bij voorkeur op vrachtschepen. Hij had goede contacten met rederijen waardoor dit mogelijk was. In het geheel niet gehinderd door zeeziekte, maakte hij gedurende die reizen vele schetsen, studies en aquarellen die hij later in zijn atelier uitwerkte. Al eeuwenlang was het in de Nederlandse kunst traditie om de zee in relatie tot de mens te schilderen, met de zee als decor. Mendlik was veeleer geïnteresseerd in het schilderen van 'ongestoffeerde' schilderijen met de zee en de lucht als zelfstandig onderwerp. Hij was gefascineerd door de enorme verschillen in de kleur van het water onder invloed van het veranderen van factoren als het weer of de zeebodem. Mendlik was ook een begaafd portretschilder en volgens kunsthistoricus Grad de Graaff vervaardigde hij als het ware portretten van de zee met de golven als personages. Portretten van vooral inwoners van Kennemerland schilderde hij ook veelvuldig, vooral gedurende de Eerste en Tweede Wereldoorlog, toen het te gevaarlijk was om zeereizen te maken. Mendlik was een gezien man in de omgeving, had een uitgebreide vriendenkring, was lid van verschillende kunstenaarsverenigingen en van de Rotary en nam deel aan talloze culturele activiteiten, die hij ook bij hem thuis organiseerde. Men liet zich dan ook graag door hem vereeuwigen; hij vervaardigde zo'n 270 portretten tegen meer dan 650 zeegezichten. Het overgrote deel van het werk van Mendlik is in particulier bezit, en daarom niet makkelijk te zien voor een groot publiek; een van de weinige werken van de kunstenaar die op dit moment te bewonderen zijn, is 'Storm op de Atlantische Oceaan' in ons gemeentehuis. Literatuur Grad de Graaff, Oscar Mendlik 1871-1963: Hongaarse zee- en portretschilder te Aerdenhout (Vlaardingen, 2005) Antoon Erftemeijer, Naar Zee, de zee in de Nederlandse kunst sinds 1850 (Haarlem 2012) 'Aerdenhoutse schilders: Oscar Mendlik', in Ons Bloemendaal, jrg 1 (1977) 2, 3-9 Villa Erdölak aan de Van Lenneplaan is na het overlijden van Mendlik drastisch verbouwd waardoor het nauwelijks nog lijkt op het oorspronkelijke huis; tegenwoordig is heteen vestiging van kinderopvang Les Petits.-^^ Z

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2018 | | pagina 11