i
is
trouwens niet, want de meerderheid
van de Bloemendaalse bevolking
bestond uit katholieken met
daarnaast een aanzienlijke groep
doopsgezinden. Als eerste dominee
werd Johannes Lubberti benoemd
die al vanaf 1632 onbezoldigd in de
oude schuur predikte en pas in 1634
een officiële aanstelling kreeg. Deze
dominee had in de Bloemendaalse
geschiedenis niet zo'n goede naam
omdat hij geld uit de armenkas had
geleend dat hij nooit terugbetaalde.
Aan deze kwestie wordt in de film
ruimschoots aandacht besteed.
'community building'
De film is een initiatief van Welzijn
Bloemendaal dat met dit project
niet alleen een educatief doel heeft
maar ook de saamhorigheid binnen
de Bloemendaalse gemeenschap
wil bevorderen. Het moest een
‘community building' project
worden waaraan verschillende
Bloemendaalse organisaties,
scholen en vrijwilligers zouden
meewerken. En dat lukte.
Bloemendaalse schoolkinderen,
figuranten, adviseurs, amateur
toneelspelers en vele anderen
werden bereid gevonden mee te
doen. Maar eerst moest er geld
gevonden worden, want behalve
de vele vrijwilligers waren er ook
professionals nodig die het echte
werk moesten doen. Ook het huren
van historische kostuums was een
flinke kostenpost. In korte tijd wist
projectleider Nicole Honingh een
bedrag van €12.000 bij elkaar te
krijgen door een forse subsidie van
de Rabobank en het Prins Bernhard
Cultuurfonds en bijdragen van de
Stichting Dorpshuis, de gemeente,
de Stichting Ons Bloemendaal en de
familie Patijn.
it voorval vormt het
uitgangspunt voor de
film Het wonder van
Bloemendaal die in
het voorjaar 2019 is
uitgekomen. De film
is bedoeld om Bloemendalers, en
in het bijzonder leerlingen van
de Bloemendaalse basisscholen,
kennis te laten maken met een
stukje geschiedenis van de plaats
waar zij wonen. Daarbij gaat het
niet zozeer om het wonder van de
boom, maar om de totstandkoming
van de protestantse Dorpskerk
die in de film wordt voorgesteld
als het directe gevolg van
het katholieke wonder. De
protestantse inwoners van
Bloemendaal beschikten
voor hun eredienst alleen
over een oude schuur bij
het huis Aelbertsberg,
maar door toedoen
van enkele welgestelde
buitenplaatsbewoners
kregen zij in 1631
toestemming om een
eigen kerk te bouwen die
in 1636 werd ingewijd.
Vanzelfsprekend was dit
1
j
J
- - V
J: