DUBBELE VILLA,
TE KOOP: PRACHTIG GELEGEN
www.onsbloemendaal.nl
nr. 4 winter 2020
11
www.onsbloemendaal.nl
10
nr. 4 winter 2020
4
Prins Mauritslaan 121, Overveen, c.a.1943.
Foto: Mw. Nikki D'Huy.
Gevelsteen uit 1928 van Prins Mauritslaan 91.
Betekenis onbekend. Foto: Guido van Rijn.
Op 17 oktober 1918 trouwde
Muylaert met Johanna Wilhelmina
Helena van der Veen. Ze kregen
een zoon: Robbert Alfred (1920
2006). In 1939 kwam het tot een
echtscheiding. Van 1927 tot 1936 was
hij geassocieerd met Adolf Jacobus
Johannes Verspoor (1887-1967). In
de tijd vlak voor de grote depressie
ontwierp hij tenminste twaalf huizen
in Overveen en Aerdenhout. De
aannemer waar hij mee samenwerkte
was Siebe Rinkema (1888-1965).
Muylaert was er ook
zo een. Het Haarlemse
Sportfondsenbad, dat hij in
1934 met J.B. van Loghem
ontwierp, vertoonde
(het is helaas gesloopt
in 1994) alle kenmerken
van de ‘modernistische’ of
zijn andere werk nauwelijks
terug te vinden is. Dat verraadt
eerder invloeden van het
uitbundige ‘expressionisme’
van de ‘Amsterdamse School',
en ook van de meer sobere
en strakke variant die bekend
staat als de ‘Haagse School'
sterk beïnvloed door de ook in
architect Frank Lloyd Wright.
Mede door dat eclecticisme
vielen de ontwerpen van
Muylaert en zijn tijdgenoten
in de smaak, en dat zijn
ze onverminderd blijven
doen - zodanig zelfs, dat er
tegenwoordig op grote schaal
pastiches uit de grond worden
gestampt die als warme broodjes
over de toonbank gaan.
Balansstijl
Maar wat is dan het geheim van
de blijvende populariteit van de
echte ‘jaren dertig huizen' zoals
ze meestal worden aangeduid?
Dat is om te beginnen hun
bouwkundige kwaliteit. Er werden
goede materialen gebruikt, en
bij de afwerking werden kosten
noch moeite gespaard. Arbeid
was goedkoop en er waren
voldoende bekwame vaklieden.
Door de scherpe concurrentie
waren de huizen in die tijd
redelijk betaalbaar. Maar dat ze
nog steeds zo in trek zijn, laat
zich vooral verklaren door een
bijzonder stijlkenmerk van deze
architectuur: de ‘balansstijl’.
De bouwmeesters zochten
een evenwicht tussen het
Wat al die tienduizenden,
opvallend vaak goed
onderhouden dus liefdevol
bewoonde huizen in alle
diversiteit met elkaar gemeen
hebben, is het toegewijde
vakmanschap dat spreekt uit de
afwerking, van buiten en van
binnen: creatief metselwerk,
ambachtelijk timmerwerk met
veel oog voor detail, doordacht
schilderwerk, en overal dat
stedelijke en het dorpse, tussen
moderne dynamiek en rustige
landelijkheid, en daarmee tussen
de moderne functionele stijl en
de fantasievolle vormenrijkdom
van het expressionisme. Die hang
naar evenwicht duikt steeds
op: de individualiteit van het
afzonderlijke huis tegenover de
eenheid van het straatbeeld, de
openbare groenvoorzieningen
tegenover de privé-tuinen, het
exterieur tegenover het interieur.
Juwelen
Waar vinden we die juwelen?
Vijf staan er aan de Overveense
Prins Mauritslaan. De nummers
121 en 123 werden onder een
kap getekend in november
1925 en gebouwd in 1926 naast
de conciërge-woning van het
Kennemer Lyceum. Het Kennemer
was een schepping van de
bekende Amsterdamse
architect Eduard Cuypers (1925).
Van nummer 121 bestaat een foto
uit de Tweede Wereldoorlog, toen
het huis bewoond werd door mw.
Nikki D’Huy. Toen Muylaert in 1928
twee huizen moest ontwerpen in
Aerdenhout, Zonnebloemlaan 9
en 11, koos hij hetzelfde ontwerp.
Deze huizen zijn dus identiek.
kwetsbare maar o zo mooie glas-
in-lood. Alles klopt aan huizen
zoals die van Muylaert. Ze zijn
mooi en functioneel, praktisch en
gerieflijk, sober en toch gezellig.
Aannemer Siebe Rinkema, c.a. 1933. Foto: Herman
Rinkema.
artin Jacques
Muylaert werd
geboren op 2
december 1890
in Haarlem.
Hij volgde
een opleiding
aan de Haarlemse School voor
Bouwkunde, Versierende Kunsten
en Kunstambachten en was enig tijd
in dienst als tekenaar bij ir. J.B. van
Loghem.
Advertentie in het Haarlem's Dagblad 14 juni 1926,
betreft Prins Mauritslaan 121 -123
Lokale architecten
Muylaert maakte deel uit van
een groep architecten die in de
periode 1925-1940 in belangrijke
mate hebben bijgedragen aan de
vormgeving van gemeenten als
de onze. Tuindorpen en gegoede
buitenwijken werden toen voor het
grootste deel ontworpen door lokale ‘functionalistische’ stijl, die in
bouwmeesters. De meesten van
hen waren geen Delftse ingenieurs,
maar degelijk opgeleid en gepokt
en gemazeld in de praktijk. Ze
hoorden niet tot de avant-garde,
maar waren goed op de hoogte van
de stromingen en ontwikkelingen
in de nationale en internationale
bouwkunde. Met de technieken en
stijlkenmerken die ze daar ontdekten, Nederland toonaangevende
gingen ze vrijmoedig om: ze pikten
eruit wat van hun gading was,
of van die van hun opdrachtgevers.
Zo werkten in Bloemendaal en
omstreken succesvolle architecten
als Mulder en Van Asdonk,
Van Kempen en Tuninga.
aan de Prins .Maisrïtslaan te Overveen. gem.
Bloem en daal, nabij iramllake Kennemer Lyceum
en STOOP S Bad. Voor-. zij- en achtertuin met
gc mets,. Men schuur, eventueel garage, zes
kamers, marmeren vestibule, m^r-ic gang en
keuken, clicnsibotlekntiicr en grooten zolder. Gas
en water aan- en afvoer naar boven. Voorgevel,
erker en loggia; achtergevel groot baken met
mooi uitzicht over speelterrein van het Keane-
mer Lyceum. Bijrta gereed. Koopprijs 14.000
per perceel, Tc bevragen b, d. bouwondernemer
S. RINKEMA, Rolland slaan 33, Qwrvceii,
Teler. 14458. 80
M
Ctcv1,