www.onsbloemendaal.nl nr. 1 voorjaar 2021 Het getypte briefje met namen dat nog altijd op de achterzijde van het schilderij zit. (Foto: Peter Voerman) beschikte Doeve over een handige eigenschap: hij stond bekend om zijn fotografische geheugen. Detail van het schuttersstuk. Duidelijk is het label met opschrift te zien dat aan de eend hangt. (Foto: Peter Voerman) beste schutter komt rechtstreeks uit die traditie. Uit commentaar bij oude foto’s blijkt dat Charles Reinders Folmer, die Den Tex na diens afscheid opvolgde als voorzitter, zich zo mocht noemen in de jaren na 1970. Doeve aan het werk Het lijdt geen twijfel dat Eppo Doeve ten behoeve van de samenstelling en de compositie goed gekeken heeft naar afbeeldingen van oude schuttersstukken. Behalve dat er altijd minimaal een vaandel prominent in beeld is, trekt op elk schuttersstuk tenminste een centrale figuur de aandacht. Op ons schilderij is het onmiskenbaar de man in het midden, burgemeester Den Tex. Hij heeft de mooiste met kant versierde kraag en prachtige borduursels op zijn mouwen. Natuurlijk reikt de schutterspatrones juist hem een nieuw glas aan. Het leek me wel een romantisch idee dat de heren in 1951 naar het atelier van Doeve getogen zijn om daar in zeventiende-eeuwse kleding te poseren, maar dat is zo goed als zeker niet gebeurd. Bij de navorsingen voor dit verhaal is in elk geval van één schutter een foto gevonden die stellig door Doeve gebruikt is om de desbetreffende kop na te schilderen. Het wordt dan wel heel aannemelijk dat alle schutters voor dat doel een fotootje ingeleverd hebben. Om beurten poseren en verkleden zou immers veel te veel tijd gekost hebben. Hoe heeft Doeve dan de kostuums en al die prachtige kragen kunnen schilderen? Op de schuttersstukken van de oude meesters kun je die kleding en dezelfde kragen tot in detail terugvinden. Voor het naschilderen daarvan Het geheim van de dode eend De practical joker in Doeve kon het niet laten om de schutters een poets te bakken. De meest linkse van de zittende mannen op het schilderij houdt in zijn rechterhand een net geschoten eend. Aan de eend hangt een label. Met zijn linkerhand wijst de schutter er nadrukkelijk naar, alsof hij de anderen er opmerkzaam op wil maken. Op het label staat de volgende tekst: ‘Fa P. v.d Stad, Wildhandel, Kleine Houtstraat 136’ Reken maar dat die wildhandel daar echt zat! Wat moet dat adreskaartje daar? Heel weinig eenden vliegen rond met een label om hun poot waarop de naam van hun favoriete poelier staat. Doeve prikt hier door die hele verkleedpartij heen. Dit wild is niet door deze heren geschoten, maar aangeschaft bij een wildhandel in Haarlem! Een démasqué, de schutters voor schut gezet door de kunstenaar. Hoe leuk deze grap ook mag zijn, het woord démasqué is welbeschouwd niet op z’n plaats voor een groep waarvan verscheidene leden ervaren jagers waren. Niettemin konden ze het wel waarderen. Achterop het schilderij heeft mijn vader naderhand een briefje laten plakken waarop alle namen van de schutters staan en ook: "Geschilderd door Eppo Doeve en aangeboden 21 mei 1951”. Het moet een heel vrolijke bijeenkomst geweest zijn toen die Bloemendaalse notabelen geconfronteerd werden met hun groepsportret in zeventiende-eeuwse kledij. 24 bovenate rij; ^Schietclub opgericht 20 februari $950. Geschilderd door Eppo 5ceve en aangeboden 21 mei 1951 Van links naar rechts: onderste riji PJKapteljn. J E- ïïEon van -eeuwen, burgemeester Jhr. :ir. den Ter, A. Hellena, arts, 0. Groen.'nx v-an Zoaleji, P. Schepenaar J. Voenwn. Prof. J.?. ten Doeken* te, Dr, F. de Graaff, C,K, Reinders F o lm er P. v&n Eek, H.fi.O.A. Irnmink, arts, en <i.k Piacher. Op de v-ior grond; Je Schutteragetrones. 110 X Remind hjH

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2021 | | pagina 24