Verbouwing Nicholaas Schrier www.onsbloemendaal.nl nr. 1 voorjaar 2021 35 D CatechisatiegebouwtjeMaranatha (NHA) e groet van Paulus 'Maranatha', d.i. "onze Heer Jezus zal komen", sprak haar kennelijk aan. Na haar dood legateerde mevrouw Willink Maranatha aan de Hervormde gemeente. Passend bij de sfeer van het landgoed was het gebouwtje Maranatha chaletachtig rustiek uitgevoerd, met fraaie houten daklijsten. Helaas werd na de oorlog naar plannen van architect Van Kempen het interieur ingrijpend verbouwd, waardoor ook de ramen werden aangepast en een dikke stuclaag de aantastingen van de fraaie baksteengevel moest verhullen. Origineel zijn nog de dakpannen, zogenaamde Leidse pannen. Ze zijn blad- of spadevormig en worden niet meer gemaakt. Ook bijzonder is het authentieke hek rondom het perceel. Bij een verbouwing van de centrale zaal op de benedenverdieping kreeg de Haarlemse glazenier Nicolaas Schrier (1900 -1989) in 1950 opdracht voor de zogenaamde Evangelistenramen. Deze zijn zeer toepasselijk in het catechisatiegebouwtje Maranatha. De kern van het Nieuwe Testament bestaat immers uit de vier evangeliën die werden geschreven door Johannes, Lucas, Marcus en Mattheüs. De vier evangelisten zijn te herkennen doordat ze een boek bij zich hebben: het evangelie dat ze zelf geschreven hebben. Daarnaast heeft iedere evangelist zijn eigen symbool: Marcus een Leeuw, Lucas een Stier, Mattheüs een Engel en Johannes een Adelaar. In het Bijbelboek Openbaring staan de vier gevleugelde dieren ook beschreven bij een visioen van de hemel: "Het eerste dier was een leeuw gelijk, en het tweede dier een kalf gelijk, en het derde dier had het aangezicht als een mens, en het vierde dier was een vliegende arend gelijk." De ramen hebben bovenramen die opengezet kunnen worden. Hier ontwierp Schrier als symbolen een Ster, de Heilige Geest als duif, het Kruis en de Bijbel. In 2019 maakte het kerkbestuur van de Protestantse Kerk van Bloemendaal en Overveen ambitieuze plannen bekend om van het slecht onderhouden, maar het goed gebouwde catechisatiegebouwtje een multifunctioneel kerkelijk centrum te maken. Stilzwijgend werd er hierbij van uitgegaan dat voor de Evangelistenramen geen plaats meer was. Er werd niet nagedacht over de historische en culturele waarde van de ontwerpen van Schrier. Bij navraag bleek dat de glas-in-loodramen in de afvalcontainer zouden belanden. Inmiddels is besloten met de verbouwing te wachten tot binnenkort twee nieuwe predikanten zijn aangetreden, die als team gaan samenwerken en dus ook samen hun wensen over Maranatha mogen formuleren. Er is dus nog hoop op behoud van de Evangelistenramen van Nico Schrier! Noot van de redactie Merkwaardig genoeg heeft de kunstenaar een fout gemaakt door Johannes als engel en Mattheusals adelaar af te beelden. Zie afbeeldingen op pagina 34 en achtercover. 1927 ramen voor het gebouw van het Haarlems Dagblad, Grote Houtstraat 93, Haarlem 1927 ramen voor de (inmiddels afgebrande) Koningskerk aan de Kloppersingel te Haarlem 1928 ensemble drie ramen 'Het lessen van de Dorst' PWN Bloemendaal (in archiefdepot) 1933 raam 'Verruimt Uw Geest' Openbare Bibliotheek in Hilversum 1937 raam 'de Engel' aula van begraafplaats Den en Rust in Bilthoven 1938-1939 ramen Joodse synagoge van Haarlem, 2x verplaatst, nu synagoge in Heemstede 1941-1959 acht ramen voor de Hervormde kerk in Santpoort 1948 raam voor de Hervormde kerk in Erichem 1949 Rode Kruis gedenkraam 'hulp aan Joodse gevangenen' gemeentehuis Westerbork, nu bruikleen aan Herinneringskamp Westerbork 1950 vier Evangelistenramen met bovenlichten, catechisatiegebouw Maranatha, Bloemendaal 1952 Rode Kruis gedenkraam 'hulp aan Joodse gevangenen' in het gemeentehuis van Vught 1952 raam voor de Gemeentereiniging in Amsterdam 1953 raam voor de Gemeentewaterleiding in Amsterdam 1953 raam voor de Indonesische ambassade in Brussel z. j. bovenraam voor de Tabakswinkel Jan Van der Pigge, Grote Houtstraat 81, Haarlem z. j. raam in de Bloemendaalse School Vereniging, bij verbouwing verloren gegaan z.j. raam 'Oude Hoofdgebouw' Provinciaal Ziekenhuis Santpoort, verblijfplaats onbekend Nicolaas (Nico) Schrier (Den Haag, 27 juli 1900 - Haarlem, 31 juli 1989) was glazenier, graficus, schilder en glasmozaïekkunstenaar. Hij werd opgeleid aan de bekende School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten in Haarlem. Als grafisch ontwerper maakte hij onder meer affiches, advertenties en boekbanden. Later bekwaamde hij zich in de glaskunst, onder andere in het atelier van Willem Bogtman in Haarlem. Hij bezocht ook nog de kunstnijverheidsschool in München. In 1923 begon hij een eigen atelier voor decoratieve kunst in de Zomerluststraat 22 in Haarlem. Van 1926 tot 1946 werkte hij samen met Huib de Ru (1902-1980), die ook bij Bogtman had gewerkt. In hun atelier De Vonk (vanaf 1935 Atelier Schrier en De Ru) werden glas-in- loodramen, wandschilderingen en glasmozaïeken vervaardigd. Schier werkte er nog tot circa 1962 en voerde er ook ontwerpen van andere kunstenaars en architecten uit. In de wederopbouwjaren vijftig was Schrier uitzonderlijk productief. In de Hervormde kerk in Santpoort- Noord vervolmaakte hij de serie kerkramen met indrukwekkende scenes uit de oorlog. Naast de opdracht voor Maranatha kreeg hij verschillende prestigieuze opdrachten voor passagiersschepen en voor glasramen in openbare gebouwen in het hele land.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2021 | | pagina 35