Bierens de Haan sprak op 31 maart 1924 in de oranjerie van Kareol over ‘Het wonder van den schoonen schijn’ www.onsbloemendaal.nl nr. 2 zomer 2021 27 Bloemendaalsch Weekblad noemde hem in 1915 ‘de Bloemendaalsche hoogleeraar’, wat enigszins pijnlijk was voor iemand die het nu juist niet tot hoogleraar had gebracht. Bierens de Haan was leraar Latijn aan de Middelbare Meisjes School in Bloemendaal, wat wel iets zegt over de brede opleiding aan deze school. Ook was hij als docent verbonden aan de School voor Maatschappelijk Werk in Amsterdam en aan Nutsdepartementen en Volksuniversiteiten. Hij valt het best te vergelijken met de Leidse hoogleraar GJ.PJ. Bolland, die als popularisator van de wijsbegeerte een soort sterrenstatus bereikte. Ook Bierens de Haan werd wat we tegenwoordig een ‘cultfiguur’ noemen. Het Bloemendaalsch Weekblad was in 1926 tegenover hem vervuld van ‘voortdurende dankbaarheid’ en ‘vereering’. School voor Wijsbegeerte en ‘Religieuze Kring' In 1916 werd in Leusden bij Amersfoort de ‘Internationale School voor Wijsbegeerte’ (ISVW) opgericht als ontmoetingsplaats voor wie in deze oorlogsjaren behoefte had aan bezinning, al dan niet van religieuze aard. Bierens de Haan was er als vanzelfsprekend een van de meest geliefde sprekers en hij zat in het curatorium. Het leek wel alsof hij ook nog dichterbij huis behoefte had aan een bezinningscentrum, toen hij in Aerdenhout in 1923 het initiatief nam tot oprichting van een Vriendenkring van de Nederlandsche Protestantenbond. In Aerdenhout en Bentveld viel het idee in vruchtbare aarde. Er kwam een vereniging, die Geen existentialisme Moderne filosofische stromingen gingen aan Bierens de Haan voorbij. Voor het existentialisme, logisch positivisme en de analytische filosofie had hij weinig oog. Moderne kunst was evenmin aan hem besteed. Hij waardeerde de Tachtigers en met Bauer en Breitner onderhield hij vriendschappelijk contact. Ze woonden bij hem in de buurt en kwamen op lezingenavondjes bij hem thuis. Maar non-figuratieve schilderkunst vond hij nieuwlichterij, kenmerkend voor de malaise waarin het land verkeerde. in 1924 de naam ‘De Religieuze Kring’ aannam, een vrijzinnige geloofsgemeenschap. In het begin had de Kring nog geen eigen gebouw. De bijeenkomsten vonden plaats in de oranjerie van Huize Kareol aan de Van Lennepweg, die de eigenaar Bunge graag ter beschikking stelde. Bierens de Haan sprak er op 31 maart over ‘Het wonder van den schoonen schijn’. Al in september 1924 kon aan de Eikenlaan (nu: Oscar Mendliklaan 3) een kerkgebouw van de kring worden geopend. De financiering was zonder moeite rondgekomen, omdat architect A.P. Smits afzag van een honorarium, een aantal leden een niet onaanzienlijke financiële bijdrage leverde en er dankzij connecties met de Doopsgezinde kerk een gunstige hypotheek afgesloten kon worden. Het gebouw zag er uit als een villa. Vóór bevond zich een woonruimte voor de conciërge/koster, boven was een zit-slaapkamer voor een wijkverpleegster en aan de achterzijde, niet zichtbaar vanaf de straat, was de kerk- en lezingenzaal die plaats bood aan 120 personen. Bierens de Haan zou bij de plechtige opening natuurlijk het woord voeren, maar kon - curieus genoeg - toch niet aanwezig zijn wegens verplichtingen in de School voor Wijsbegeerte in Leusden. School en Kring hebben de tand des tijds doorstaan. De vroegere eenvoudige slaapkamers in de School zijn inmiddels vervangen door een gerieflijk conferentiehotel en de Kring in Aerdenhout heet sinds 2013 ‘De Nieuwe Kring’. Doorwrochte lezingen zijn er op beide plaatsen nog altijd volop. Hoofdredacteur in oorlogstijd In tijdschriftredacties ontbrak de naam Bierens de Haan evenmin. In het publiekstijdschrift Onze Eeuw bijvoorbeeld, maar de meeste bekendheid kreeg hij als medeoprichter in1907 en lange tijd hoofdredacteur van het Algemeen Nederlandsch Tijdschrift voor Wijsbegeerte (ANTW), het orgaan van de Algemeene Nederlandsche Vereeniging voor Wijsbegeerte, waar Bierens de Haan - hoe kan het anders - ook voorzitter van was. In het begin van de oorlog kwam hij in een problematische situatie, omdat hij te maken had met

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2021 | | pagina 27