I
www.onsbloemendaal.nl
nr. 2 zomer 2021
9
Ovaal portret Derkje Brink (1921)
‘De Mona Lisa van Bloemendaal'
at is haar
lievelings-
schilderij
van haar
overgroot
vader? Ze
laat ons een
ontroerend mooi ovaalvormig portret
zien van een jonge vrouw met een ietwat
mysterieuze glimlach. Een kopie, het origineel is in
Londen. Dat is haar overgrootmoeder, Derkje de
Heer-Brink, in 1921, en zij onthult ons haar theorie.
Het is aannemelijk dat Simon zich voor dit portret
van zijn vrouw, en zijn muze, heeft laten inspireren
door de Mona Lisa, die hij ongetwijfeld in het
Louvre heeft bewonderd toen hij daar in 1914 was.
De glimlach van Derkje doet inderdaad denken
aan die van Leonardo’s beroemde creatie, die wel is
toegeschreven aan haar zwangerschap. En ja: ook
Derkje is hier zwanger, van haar oudste dochter.
Museum in het oude atelier?
Sinds 2015 is Esther voorzitter en drijvende
kracht achter de Simon de Heer Stichting, die
zich met ongeveer 130 donateurs inzet voor
de nalatenschap van de schilder. Zij voelt zich
verantwoordelijk voor het erfgoed en breidt de
geïnventariseerde collectie uit via schenkingen
en aankopen. Het atelier van de kunstschilder
bestaat nog, bij het woonhuis dat De Heer liet
bouwen aan de Duinwijckweg 12. In haar stoutste
droom ziet Esther de realisatie van een museum
in dat oude atelier. Het zou eer doen aan deze
gedreven Bloemendaalse kunstenaar, die naast
het schilderen van de mooiste plekjes van ons
dorp zich ook enorm heeft ingezet voor het
behoud van het landschapsschoon. De collectie,
bestaande uit tientallen grote schilderijen
en nog veel meer kleinere kunstwerken, is
momenteel ondergebracht in een speciale
kunstopslag in Hoofddorp: een kostbare zaak.
In het Gemeentehuis hangen zes door De Heer
geschilderde werken en in het afscheidshuis op
de Algemene Begraafplaats in Bloemendaal is een
Terug naar 'Mona Lisa’ Derkje (1899-1983). Het eerste
portret van haar kwam tot stand nadat Simon een
vaste baan als tekenleraar had gekregen aan de
Burger Avondschool in Zwolle (1916). Derkje Brink,
ambtenaar op het belastingkantoor in Zwolle, had
een kunstwerkje (de ets Vrouwtje bij de pomp) van
hem willen kopen tijdens een expositie, maar hij gaf
het haar cadeau. Hij vroeg haar daarna of zij model
voor hem wilde zijn en dat deed zij graag. Hij maakte
zijn eerste, al even prachtige en bezielde portret van
haar (Portret van Derkje Brink, 1920) en toen het af
was, nadat zij vaak voor hem geposeerd had, vroeg hij
haar ten huwelijk. De trouwring heeft hij later op het
schilderij aangebracht.
Kalverweide
Esther heeft nog een favoriet. “Ik ben heel dol op De
Kalverweide te Bloemendaal. Het was voor De Heer
waarschijnlijk het meest schilderachtige plekje van de
omgeving, het lag naast zijn tuin. Die grond hadden
hij en zijn vrouw in 1925 gekocht en er een villa en
een apart atelier laten bouwen. Daarachter, helemaal
langs dat weiland, was een lange tuin. Voor mij roept
het heerlijke jeugdherinneringen op, zoals spelen
en kamperen met mijn zusjes in die tuin die toen
van mijn oma Hanne was. Die oma was de moeder
van mijn moeder. Mijn tweede naam is Simone, naar
Simon de Heer vernoemd omdat mijn moeder een
goede band met haar grootvader had”.
Esther Jansen schreef naar aanleiding van dit
romantische gegeven haar 'Liefdeslied', samen met
zangeres Sandra van Nieuwland. De video is te zien
en te beluisteren op www.simondeheer.nl
Simon de Heerkamer. Daar zijn
twee schilderijen van zijn hand
te zien.
In Museum Haarlem
is drie jaar geleden een
overzichtstentoonstelling van het
werk van De Heer georganiseerd
'Schilderachtig Bloemendaal’ met meer dan
elf duizend bezoekers.
-
BB
wff -
W
j