fa fa Parket, schouw en lambriseringen van de eetkamer Glas-in-lood ramen op het bordes van het trappenhuis in de hall Glas- in-lood boven de voordeur vondsten gedaan, zoals een eerder verborgen klein balkon op het bordes van de diensttrap dat zicht geeft op wat er zich in de dienstgang afspeelt. Wellicht dat dit balkon uitgerust was met een trekkoord, verbonden aan de voordeur zodat er op afstand door een dienstbode kon worden opengedaan. Parket, schouwen en lambriseringen Behalve naar het behoud van het erfgoed van het bijna 120 jaar oude interieur streven de huidige eigenaren ook naar een duurzame, toekomstbestendige villa. Zij zijn bereid ver te gaan in het zoeken naar oplossingen die èn het interieur behouden èn tegelijkertijd het huis verduurzamen. De woonhall en vestibule hebben een witmarmeren vloer en in de inglenook een parketvloer in een stervormig patroon met een meanderende sierrand. Alle woonvertrekken rondom de hall hebben eveneens houten parketvloeren waarvan een deel in slechte staat is. De eigenaren hebben besloten alle oorspronkelijke parketvloeren ‘op te tillen', vloerverwarming aan te brengen en de oude vloeren vervolgens te herplaatsen. Dit is een kostbare restauratie die echter van essentieel belang is om de sfeer van het huis intact te laten en tegelijkertijd de vloeren te verduurzamen. Voorts hebben alle woon- en slaapvertrekken een marmeren of hardstenen schouw, de meeste met verfijnde art nouveau decoraties. Een deel van deze schouwen is voorzien van toevoegingen uit latere periodes, zoals nieuwe afdekplaten op de schoorsteenmantel. Deze toevoegingen zullen worden verwijderd en het marmer zal worden gerestaureerd, zodat het oorspronkelijk ontwerp van de architect weer zichtbaar wordt. Glas-in-lood Habeo Horam is voorzien van een serie schitterende glas-in-lood ramen in alle woonvertrekken op de begane grond. Het glas-in-lood in de vestibule, in het trappenhuis van de woonhall en in de serre grenzend aan de eetkamer, is afkomstig van het eind negentiende eeuw opgerichte en zeer goed lopende glazeniersbedrijf J. Sabelis en Co in Haarlem. Het glas is vormgegeven in een mengeling van stijlen, per ruimte verschillend. De vestibule heeft een groot boogvormig bovenlicht met gestileerde bloemen en zonnestralen met boven in een engeltjeshoofd in renaissancestijl. In de woonhall is het glas in de drie grote ramen voorzien van wapens en doet denken aan kerkelijk glas-in-lood, een van Sabelis' specialiteiten. In de bovenlichten van de eetkamer en van de aansluitende serre koos Sabelis voor speels glas in een kleurrijk geometrisch patroon. Hij combineerde dit echter in de serre met oudhollandse afbeeldingen in de beglazing. Om het glas-in-lood te kunnen bewaren en ook de warmte in huis vast te houden zal al het glas worden ‘ingesloten' in dubbele beglazing. Stuc-ornamenten Alle woonvertrekken op de begane grond en op de verdieping hebben verschillende plafondorna- menten in zeer verfijnde art nouveau stijl die zullen worden gerestaureerd. Vaak is de detaillering en het reliëf van stuc-ornamenten door het veelvuldig witten van het plafond ‘dicht geverfd' maar in Habeo Horam is de ragfijne belijning van de ornamenteringen nog goed te zien. De eetkamer en de herenkamer op de begane grond hebben identieke plafonds van met elkaar verbonden cirkels waarbinnen door bladeren omkranste appels zijn afgebeeld. Deze stuc-ornamenten zijn in de loop van een eeuw bewoningsgeschiedenis zorgvuldig van vrolijke kleuren voorzien maar zullen nu toch weer wit worden gemaakt. Alle slaapkamers en de speelkamer op de verdieping hebben eveneens een gelijke plafondornamentering van elkaar omslingerende linten opgevuld met door bladeren omzoomde margrieten. Het plafond van de hall heeft een meer geometrische waaierachtige decoratie. Deze stuc-ornamenten werden door architect of bouwheer uitgezocht uit bijvoorbeeld de catalogus van de Amsterdamse firma Silberling Zoon, die vanaf 1850 een van de grootste Nederlandse leveranciers van stuc- ornamenten was. Op basis van mallen konden gipsornamenten worden vervaardigd in alle mogelijke interieurstijlen. Na 1850 groeide het bedrijf uit tot een grote fabriek met werkplaatsen op verschillende locaties in Amsterdam. Hoewel hiervan geen nota's bewaard zijn gebleven, is het heel waarschijnlijk dat ook voor Habeo Horam, hetzij door Van der Ban hetzij door de bouwheer, een keuze werd gemaakt uit dergelijke voorbeeldboeken voor de stucplafonds. H

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2022 | | pagina 11