fa
fa
Parket, schouw en lambriseringen van de eetkamer
Glas-in-lood ramen op het bordes van het trappenhuis in de hall
Glas- in-lood boven de voordeur
vondsten gedaan, zoals een eerder verborgen klein
balkon op het bordes van de diensttrap dat zicht geeft
op wat er zich in de dienstgang afspeelt. Wellicht
dat dit balkon uitgerust was met een trekkoord,
verbonden aan de voordeur zodat er op afstand door
een dienstbode kon worden opengedaan.
Parket, schouwen en lambriseringen
Behalve naar het behoud van het erfgoed van
het bijna 120 jaar oude interieur streven de
huidige eigenaren ook naar een duurzame,
toekomstbestendige villa. Zij zijn bereid ver te gaan
in het zoeken naar oplossingen die èn het interieur
behouden èn tegelijkertijd het huis verduurzamen.
De woonhall en vestibule hebben een witmarmeren
vloer en in de inglenook een parketvloer in een
stervormig patroon met een meanderende sierrand.
Alle woonvertrekken rondom de hall hebben
eveneens houten parketvloeren waarvan een deel
in slechte staat is. De eigenaren hebben besloten
alle oorspronkelijke parketvloeren ‘op te tillen',
vloerverwarming aan te brengen en de oude vloeren
vervolgens te herplaatsen. Dit is een kostbare
restauratie die echter van essentieel belang is om
de sfeer van het huis intact te laten en tegelijkertijd
de vloeren te verduurzamen. Voorts hebben
alle woon- en slaapvertrekken een marmeren of
hardstenen schouw, de meeste met verfijnde art
nouveau decoraties. Een deel van deze schouwen
is voorzien van toevoegingen uit latere periodes,
zoals nieuwe afdekplaten op de schoorsteenmantel.
Deze toevoegingen zullen worden verwijderd
en het marmer zal worden gerestaureerd, zodat
het oorspronkelijk ontwerp van de architect weer
zichtbaar wordt.
Glas-in-lood
Habeo Horam is voorzien van een serie schitterende
glas-in-lood ramen in alle woonvertrekken op de
begane grond. Het glas-in-lood in de vestibule, in
het trappenhuis van de woonhall en in de serre
grenzend aan de eetkamer, is afkomstig van het eind
negentiende eeuw opgerichte en zeer goed lopende
glazeniersbedrijf J. Sabelis en Co in Haarlem. Het
glas is vormgegeven in een mengeling van stijlen,
per ruimte verschillend. De vestibule heeft een groot
boogvormig bovenlicht met gestileerde bloemen
en zonnestralen met boven in een engeltjeshoofd
in renaissancestijl. In de woonhall is het glas in
de drie grote ramen voorzien van wapens en
doet denken aan kerkelijk glas-in-lood, een van
Sabelis' specialiteiten. In de bovenlichten van
de eetkamer en van de aansluitende serre koos
Sabelis voor speels glas in een kleurrijk geometrisch
patroon. Hij combineerde dit echter in de serre
met oudhollandse afbeeldingen in de beglazing.
Om het glas-in-lood te kunnen bewaren en ook de
warmte in huis vast te houden zal al het glas worden
‘ingesloten' in dubbele beglazing.
Stuc-ornamenten
Alle woonvertrekken op de begane grond en op
de verdieping hebben verschillende plafondorna-
menten in zeer verfijnde art nouveau stijl die zullen
worden gerestaureerd. Vaak is de detaillering en
het reliëf van stuc-ornamenten door het veelvuldig
witten van het plafond ‘dicht geverfd' maar in
Habeo Horam is de ragfijne belijning van de
ornamenteringen nog goed te zien. De eetkamer
en de herenkamer op de begane grond hebben
identieke plafonds van met elkaar verbonden cirkels
waarbinnen door bladeren omkranste appels zijn
afgebeeld. Deze stuc-ornamenten zijn in de loop
van een eeuw bewoningsgeschiedenis zorgvuldig
van vrolijke kleuren voorzien maar zullen nu
toch weer wit worden gemaakt. Alle slaapkamers
en de speelkamer op de verdieping hebben
eveneens een gelijke plafondornamentering
van elkaar omslingerende linten opgevuld met
door bladeren omzoomde margrieten. Het
plafond van de hall heeft een meer geometrische
waaierachtige decoratie. Deze stuc-ornamenten
werden door architect of bouwheer uitgezocht uit
bijvoorbeeld de catalogus van de Amsterdamse
firma Silberling Zoon, die vanaf 1850 een van
de grootste Nederlandse leveranciers van stuc-
ornamenten was. Op basis van mallen konden
gipsornamenten worden vervaardigd in alle
mogelijke interieurstijlen. Na 1850 groeide het
bedrijf uit tot een grote fabriek met werkplaatsen
op verschillende locaties in Amsterdam. Hoewel
hiervan geen nota's bewaard zijn gebleven,
is het heel waarschijnlijk dat ook voor Habeo
Horam, hetzij door Van der Ban hetzij door de
bouwheer, een keuze werd gemaakt uit dergelijke
voorbeeldboeken voor de stucplafonds.
H