Huis Holt: Het moderne interieur als maatpak van de architect Holt ontwierp het modernistische huis met lichte en ruime interieurs dicht tegen de duinhelling aan www.onsbloemendaal.nl nr. 4 winter 2022 37 Huis Holt in Overveen Esther de Haan Holt ontwierp zijn eigen huis in 1956 op instigatie van zijn vrouw Maria Holt-Bakker. Zij had kort ervoor een steil oplopend stuk duingrond gekocht en spoorde haar man aan een huis voor het gezin te bouwen. Hij ontwierp het modernistische huis met lichte en ruime interieurs dicht tegen de duinhelling aan; een huis dat sterk contrasteerde met de grote traditionele villa’s die aan de laan lagen. Holt ontwierp zijn eigen meubels en richtte het huis in met werken van toonaangevende eigentijdse kunstenaars. Het echtpaar vroeg, nadat het huis gerealiseerd was, tuinarchitecte Mien Ruys een tuin bij het huis te ontwerpen. Ruys legde de tuin in 1958 aan en gebruikte voor het eerst bielzen om de terrastuin tegen het oplopende duin te kunnen vormgeven. Het onderhoud van deze tuin was het domein van Holts vrouw, Maria. De aanleg is, hoewel enigszins overwoekerd, nog aanwezig en gedeeltelijk voorzien van de oorspronkelijke beplanting en van enkele bielzen die de plantvakken omkaderen. In 1978 overleed Maria Holt-Bakker en Gerard Holt bleef in het huis wonen tot zijn dood in 1988, waarna zijn dochter en haar echtgenoot als tweede bewoners de villa betrokken. Zij wonen er tot op de dag van vandaag en koesteren het huis met zijn bijzondere interieur. Architectenbureau Holt en Bijvoet Holt groeide op in een rooms-katholiek gezin en werd opgeleid aan de Haarlemse School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten. Hij koos niet voor traditionele architectuur, maar omarmde het modernisme of ‘het Nieuwe Bouwen’ De belangrijkste kenmerken van deze architectuurstroming waren functionaliteit, het gebruik van moderne bouwmaterialen zoals glas, staal en beton en het nagenoeg ontbreken van ornamentering. Holts werk is nauw verweven met zijn woonplaats Overveen. Hij ontwierp onder meer het inmiddels verdwenen openlucht olt had vanaf de jaren dertig een eigen architectenbureau en richtte in 1945 samen met Bernard Bijvoet een succesvolle praktijk in Haarlem op; daarnaast was Holt hoogleraar aan de TU Delft en lid van tal van adviesorganen en commissies. Naast zijn eigen werk, waaronder kerken en scholen, realiseerde Holt samen met Bijvoet vele woonblokken in onder andere Rotterdam, Velsen en Katwijk aan Zee. Zij ontwierpen in 1948-1950 de modernistische Villa Looyen in Aerdenhout, een villa met een tuin van Mien Ruys, waarvan delen van het interieur nog in oorspronkelijke staat zijn. In de jaren vijftig en zestig ontwierpen Holt en Bijvoet theaters in Tilburg, Nijmegen, Apeldoorn en Tiel. Het ontwerp van het Okura hotel in Amsterdam, behorend bij het ontwerp van een nooit op die plek gerealiseerd operagebouw, is eveneens van de hand van deze beide architecten. zwembad bij Stoops Bad. Samen met architect A. Komter ontwierp hij de Erebegraafplaats aan de Zeeweg als ook het verzorgingshuis Oldenhove. In Haarlem-Noord realiseerde Holt in de periode 1957 1960 een woonwijk van 256 etagewoningen en eengezinswoningen. Deze huizen werden in gesloten blokken zonder voortuinen gebouwd maar wel met aangelegde gemeenschappelijke tuinen tussen de gebouwen in. Het modernistisch interieur De modernistische landhuizen en villa’s in Nederland werden vanaf de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw steeds vaker opgetrokken uit bouwmaterialen die als ‘modern’ werden beschouwd, zoals glas, staal en beton. De filosofie van het gezonde leven in een ruimtelijk huis waar het daglicht vrijelijk toetrad, ging hand in hand met de mogelijkheden die deze materialen en de toepassing van nieuwe constructietechnieken zoals de grote bandvensters en zelfs hele gevels van glas, boden. Architecten ontwierpen veelal eenvoudige in horizontale en verticale lijnen vormgegeven woningen, waarbij de harmonische relatie tussen binnen en buiten centraal stond. Een belangrijk terugkerend thema in de modernistische villa was de verbinding met de natuur: veel modernistische architecten streefden naar de integratie van het gebouw in het landschap, door middel van vloeren en plafonds die visueel doorlopen naar buiten en de toepassing van grote glasoppervlakken. De modernistische vormentaal bestond veelal uit platte daken, kubische volumes, glaspuien en strookramen. In het interieur werden deze moderne materialen gecombineerd met luxueus teakhout, De architect die zijn eigen huis ontwerpt kan exterieur en interieur precies zo vormgeven als hij zelf wil. Hij kan vrijelijk experimenteren met vormen, materialen en meubels en tonen hoe in zijn ogen het ideale huis er uitziet. Dat is precies wat architect Gerard H.M. Holt (1904-1988) in de jaren vijftig van de vorige eeuw in Overveen heeft gedaan. H

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2022 | | pagina 19