n
i J
Slaapkamer met kasten
en een studeerkamer. Op hetzelfde niveau als
de woonkamer ligt de slaapkamer, die in open
verbinding staat met de badkamer. Een verdieping
hoger bevinden zich de andere twee slaapkamers en
grote bergruimtes onder het dakbeschot.
Uitzicht over het duin
De woon- en eetkamer zijn in split level geschakeld
en via een paar open traptreden met elkaar
verbonden. Het onderscheid tussen de eet- en
woonfunctie wordt gemaakt door het materiaal van
de vloer. In de eetkamer is een vloer van marmer
aangebracht die doorloopt in het terras buiten,
slechts gescheiden door het grote raam, en zo beide
met elkaar verbindt. In de lager gelegen woonkamer
ligt een houten vloer van Deens essenhout. Zowel de
woon- als de eetkamer kijken uit op het oplopende
duin door twee enorme raampartijen van de plint
tot het plafond. De muren in de woon- en eetkamer
werden door Holt afgewerkt met ruw pleisterwerk in
een lichtgrijze kleur dat in een gewolkt patroon werd
aangebracht.
De eetkamer is via een dubbele servieskast
met openslaande deurtjes en een doorgeefluik,
verbonden met de naastgelegen keuken. De
jaren vijftig boden vele mogelijkheden voor
een open moderne keuken, verbonden met de
woonkamer en voorzien van keukenapparatuur en
zitmogelijkheid. Holt ontwierp echter geen open
keuken en zelfs geen nieuwe keuken voor de villa.
Hij was een man die zeer zorgvuldig en zuinig met
zijn spullen omging en daarom werd de Bruynzeel
modelkeuken van Piet Zwart uit de jaren dertig door
het echtpaar uit hun vorige huis meegenomen en
geïntegreerd in de nieuwe villa. Holt bouwde de
kleine keukenruimte rondom het keukenmeubel met
pannenrekken, uitschuifbare werkbladen en glazen
voorraadlaadjes. De vloer van de keuken voorzag
Holt van een petrolblauwe mozaïekbetegeling.
Het trappenhuis, dat de halve verdiepingen verbindt,
is gemaakt van wengé hout; de hal en de bordessen
van het trappenhuis zijn tot boven toe voorzien van
Noorse donkergrijze kwartsiet. De ouderslaapkamer
boven heeft door Holt ontworpen, simpele
grenenhouten garderobekasten met petrolblauwe
en zwarte deuren; in de badkamer hangt nog de
oorspronkelijke wastafel en de muren en vloeren
zijn bekleed met een grijze- en zandkleurige
mozaïekbetegeling. De wc-ruimtes en de tweede
badkamer hebben zwarte wastafels en een zwart
witte betegeling.
Meubels van eigen hand
Holt ontwierp veel van het ingebouwde meubilair
en enkele losse meubelstukken en richtte
het huis hiermee in, zoals een dressoir en een
eettafel. Holts meubels worden gekenmerkt door
rechte hoeken en het gebruik van eenvoudige,
geometrische vormen. Zij werden vervaardigd
van onverslijtbare, sobere materialen die ervoor
zorgden dat al Holts meubels de tand des tijds
glansrijk hebben doorstaan. Daarnaast richtte
de architect huis en tuin in met meubels en
kunstwerken van tijdgenoten. Holt koos ze met
zorg uit en combineerde en plaatste ze zodanig
dat ze de ruimtes in het interieur niet verstoorden.
Een prominent meubelstuk dat bij het raam in de
woonkamer stond was de door Eames ontworpen
ligstoel met voetenbank in zwart leer; het was
volgens een van Holts kleindochters de stoel waarin
alleen hij mocht zitten. Precies hetzelfde model
stoel staat ook nu weer op dezelfde plek.
Tot op de dag van vandaag siert een groot deel
van deze meubels en kunstwerken het huis. Een
enkel meubel zoals de wandvullende boekenkast
in de woonkamer en een ronde eettafel kocht het
echtpaar Holt bij de Amsterdamse interieurwinkel
Metz Co. De huidige bewoners brachten later
nog het meubilair in dat Holt ontwierp voor
hun huwelijk: een kledingkast en een dressoir.
Opmerkelijk is dat ook een aanzienlijk deel van de
stoffering uit de bouwtijd nog in het huis aanwezig
is: de petrolblauwe gordijnen van het huis hangen
in de hal en in de slaapkamer, net als de witte
gordijnen in de badkamer en keuken, beide van
het merk Tulipan. Ook de taupe stoffering uit 1957,
cavaleriedoek volgens overlevering, siert nog altijd
de traptreden van wengé hout in de woonkamer.
Woonkamer met Eames stoel en voetenbank gezien vanuit de eetkamer
._i J
f
1