Endymion: De natuur als decor van het verfijnde wonen www.onsbloemendaal.nl nr. 4 winter 2022 11 De tuinen, de chauffeurswoning en de pergola met theekoepel Villa Endymion in Bloemendaal Esther de Haan m de villa liggen door lage muren omsloten glooiende borders in Engelse tuinstijl. Een pad loopt overdekt door een pergola als een coulisse vanuit het huis naar de theekoepel in de tuin. Om het poëtische karakter van zijn creatie te benadrukken heeft de architect boven de voordeur een door hemzelf ontworpen bronzen reliëf aangebracht met de naam Endymion en de eerste regel van John Keats’ beroemde gelijknamige gedicht: A thing of beauty is a joy forever, waarbij de letters omgeven zijn door een motief met bladeren. De architect lijkt daarbij met het zelfvertrouwen van de jeugd te zinspelen op zowel de schoonheid van zijn eigen ontwerp als van de omliggende natuur. De belangrijkste gevel van het huis is de westgevel die uitkijkt over de tuinen en de pergola. De villa opent zich daar onder een portico naar het decor van de tuinen. Ervoor ligt het grote terras, vlak als een podium zonder enige afbakening of omlijsting, dat aansluit op de lager gelegen bloemenborders. Ook in het huis trekt Endymion onze blik vanuit alle ruimtes de omliggende natuur in. De architect speelt met decoraties in natuurlijke vormen en luxe natuurlijke materialen om zijn totaalkunstwerk van huis, bijgebouwen en tuinen met elkaar te laten versmelten. Endymion werd ontworpen voor Wijdevelds zuster, Maria Magdalena Alida Wijdeveld getrouwd met Allard Gerrit Everts, commissionair in effecten. In de jaren twintig van de vorige eeuw veranderde Endymion van eigenaar. De nieuwe bewoners werden Carel W. baron van Heeckeren en jonkvrouw Johanna C.L. de Kock. In 1924 kreeg Wijdeveld van dit echtpaar de opdracht een chauffeurswoning te ontwerpen. Het gebouw werd een vroeg voorbeeld van de Nieuwe Zakelijkheid, met glazen schuifdeuren en een geasfalteerde oprit. Enkele jaren later, in 1928, toen de chauffeurswoning was gerealiseerd, maakte Wijdeveld een ontwerp voor een nieuwe tuin. Het interieur van de chauffeurswoning is verdwenen met uitzondering van een asymmetrische marmeren schouw met ronde straalkachel op de verdieping van het huis waar de woonvertrekken lagen. In 1953 werd Wijdeveld gevraagd om Endymion te verbouwen tot een verpleeghuis voor dames. Hiervoor werd met name de zolderverdieping verbouwd. Vanaf de jaren tachtig is de villa in gebruik geweest als kantoor. Tegenwoordig wordt de villa weer particulier bewoond door een eigenaar die alles in het werk heeft gesteld om het bijzondere ensemble in stand te houden. De jonge architect voelde zich volkomen vrij bij zijn allereerste architectonisch ontwerp, hetgeen de villa zowel in exterieur als interieur ook uitstraalt. Het echtpaar gaf hem carte blanche zowel wat betreft het ontwerp als vermoedelijk ook het budget. Wijdeveld kreeg de vrijheid zijn kunstzinnige stempel op de villa te drukken en spaarde kosten noch moeite bij zijn keuze voor luxe en soms ook ongebruikelijke materialen. Het door de architect ontworpen bronzen reliëf boven de voordeur met de naam Endymion Endymion staat als een theater in het omringende natuurlijke duinlandschap van villapark Hoog Hartenlust ten westen van het dorp Bloemendaal. Het huis, de bijgebouwen en de siertuinen vormen een totaalkunstwerk, dat door de jonge architect Hendricus Theodorus Wijdeveld (1885-1987) tussen 1910 en 1912 werd ontworpen. O -■'1'

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2022 | | pagina 6