KM
Vestibule met marmer en warmteroosters in de vloer
Hall met zicht naar het terras
overweldigende vestibule waarvan zowel de
wanden als de vloer zijn bekleed met zwart, rijk
geaderd, Arabescato marmer. In de vloer zijn twee,
voor die tijd zeer moderne, ronde bronskleurige
hetelucht verwarmingsroosters aangebracht.
Meteen links ligt de garderobekamer die
eveneens van een marmeren vloer en wanden is
voorzien en nog de oorspronkelijke vierhoekige
wastafel heeft. Achter de garderoberuimte is
de spreekkamer; beide ruimtes zijn met elkaar
verbonden door een gemeenschappelijke muur
met bovenin drie vierkante met glas gevulde
bovenlichten. De spreekkamer had Wijdeveld in
1911 gedecoreerd met een muurschildering van
grote, ontluikende tulpachtige bloemen, die helaas
is verdwenen en vermoedelijk is overgeschilderd.
De ontwerptekening van deze schildering is echter
nog te vinden in de archieven. Twee tussendeuren
met helder glas in roedeverdeling geven vanuit de
vestibule toegang tot de monumentale hall die een
meer Engelse sfeer heeft. Opmerkelijk is dat de hall,
die in de meeste landhuizen spaarzaam werd verlicht
en een cosy, wat naar binnen gekeerd karakter heeft,
in Endymion licht is en op de tuinen is gericht. Twee
grote openslaande deuren geven via het grote terras
zicht op de bloemborders en de begroeide pergola.
De blik naar buiten wordt omzoomd door een drietal
bovenlichten en twee kolommen van doorschijnend
oranjerood geaderd onyxmarmer aan weerzijden
van de openslaande deuren. De omlijsting in de
oranjerode kleur doet denken aan het doek dat het
podium van een theater omsluit.
De hall heeft net als de salon en de huiskamer
hoge mahoniehouten lambriseringen en een
witgeschilderd cassetteplafond van ebben- en
coromandelhout in bloemmotief. Aangezien
beide houtsoorten zeer kostbaar zijn, zullen de
plafonds oorspronkelijk niet geschilderd zijn
geweest. De vloer van de hall is net als de rest
van de woonvertrekken afgewerkt met een
ingelegd parket in patronen van vierkanten, in vier
verschillende tropische houtsoorten. Aan de hall
liggen de salon en de huiskamer met, naar Engels
gebruik, elk hun eigen vormgeving van schouwen,
parket en wandbekleding. Uit overgeleverde
ontwerptekeningen blijkt dat het door Wijdeveld
gekozen kleurgebruik in elke ruimte verschilde; de
wanden van de hall waren voorzien van een Japanse
stof in blauwtinten, terwijl de huiskamer een groene
kleurstelling had. Of deze wandontwerpen ook
daadwerkelijk zijn gerealiseerd, is onbekend.
Zowel de salon als de huiskamer zijn vanuit de hall
toegankelijk via een tweetal sluizen waarin kasten
zijn opgenomen. In de salon en de huiskamer, die
gezien de ligging aan de dienstgang en keuken,
ook als eetkamer gefungeerd zal hebben, staan de
schouwen centraal. De huiskamer heeft een luxueuze
halfronde schouwpartij in grijsgroen marmer met
een onderrand van ingegraveerde bloemen, een
plafondhoge halfronde spiegel in de schouwboezem
en is omringd door servieskasten van luxe
houtsoorten met glazen bovendeuren. Wijdeveld
ontwierp ook een dressoir voor de kamer in dezelfde
stijl. De huiskamer heeft een rechthoekige smalle
uitbouw met vierkante bovenlichten gevuld met
Vanuit de hall leidt de monumentale trap naar
de verdieping van het huis. Halverwege komt de
gedeeltelijk met hout overdekte trap uit op een
helder glas en een stucplafond in een patroon van in
elkaar grijpende cirkels.
De salon heeft een eenvoudiger vormgegeven
grijs marmeren schouw met spiegel in de boezem.
Het parket in dit vertrek is echter nog verfijnder
uitgevoerd dan in de hall: het heeft een geometrisch
patroon met in het midden een cirkelmotief van
palmetten omkranst door zonnestralen. De vloer
is afgewerkt met twee sierranden, waarvan de
binnenste een slinger van waaiers en hartvormen in
luxe houtsoorten toont; de buitenste sierrand in de
vloer vormt een complex patroon van meanderende
banen met een grafisch karakter, dat sterk doet
denken aan Wijdevelds typografie voor het tijdschrift
Wendingen. Het is goed mogelijk dat dit parket
later in 1924 door Wijdeveld is ontworpen, toen hij
hoofdredacteur bij Wendingen was en ook gevraagd
was de chauffeurswoning te ontwerpen.