Parketvloer in salon Eetkamer met schouw en servieskasten Garderoberuimte en spreekkamer Boudoir op verdieping Wijdeveld gebruikte naast luxe elementen graag moderne materialen en nieuwe technische vindingen. Alle raam- en deurpartijen in de hall, tussenbordes dat uitkijkt over een halfrond balkon. Het tweede deel van de trap heeft een heel andere stijl en is veel lichtvoetiger, met elegante bronskleurige balusters gedecoreerd met griffioenen. De trap eindigt op het grote bordes van de verdieping dat een gestuukt plafond heeft met een patroon van concentrische cirkels. Op de verdieping hebben ook de herenkamer en slaapkamers cassetteplafonds en reeksen van vierkante bovenlichten voor extra lichtinval, geometrisch ingelegde parketvloeren - die door de huidige eigenaar voor een groot deel opnieuw werden gelegd - en ramen en openslaande deuren. Op het bordes geven twee tussendeuren onder een gestuukt tongewelf met cassetten, toegang tot het smalle boudoir dat met de halfronde vensters op een kleine theaterzaal lijkt. Een podium voor de natuur Wijdeveld heeft het uitzicht op de tuinen vanuit het interieur overtuigend in scène gezet: hij haalde de natuur in Endymion binnen via het gebruik van grote, hoge raampartijen. De smalle stalen raamprofielen en roedeverdeling, het heldere glas en de openslaande deuren in bijna elke ruimte zorgen ervoor dat omliggende tuinen de woon- en dienstvertrekken op de begane grond, de herenkamer en de slaapkamers op de verdieping zijn in slanke profielen vormgegeven en voorzien van fraai hang- en sluitwerk. De stalen raamprofielen werden afgewerkt met bronskleurige verf om een luxere uitstraling te creëren. Ook de balusters van de trap werden in staal vormgegeven en bronskleurig geverfd, net als de moderne radiatoren van de centrale verwarming die in de wanden en vloeren achter opengewerkte bronskleurige metalen roosters werden verborgen. het decor van het wonen vormen. Hij bracht ook, meer subtiel, buiten naar binnen in de vorm van plantmotieven in het interieur. Het motief van bloemrozetten op de cassetteplafonds, de rozetten op de roeden in de ramen, en het bloemmotief in de schouw van de huiskamer illustreren dit net als de overvloedige toepassing van de verschillende tropische houtsoorten in het interieur. In de archieven zijn gedetailleerde, romantische landschapstekeningen van Wijdevelds hand te vinden die vermoedelijk als ontwerptekening voor glas-in-lood ramen waren bestemd maar nooit zijn uitgevoerd, of wel uitgevoerd maar later verwijderd. De eigenaar was blij verrast door het bestaan van de overgeleverde tekeningen; wellicht wordt Wijdevelds kunstwerk in de nabije toekomst - opnieuw - vervolmaakt. Voor dit portret is dankbaar gebruik gemaakt van informatie verstrekt door de huidige bewoners van Endymion. Bronnen: Baeten, J-R, Betsky, A. Ontwerp het onmogelijke, De wereld van architect Hendrik Wijdeveld (1885-1987), Rotterdam 2006. Bakx, H. W., 'Onbeschaamd Theatraal', in: De Groene Amsterdammer, 10.02.2006, www.degroene.nl Bohan, J. 'Landhuis Endymion' in: Burkom, van, F. e.a (red), Leven in Toen, Vier eeuwen Nederlands interieur in beeld, Zwolle, 2001, pp. 238-239. Stralen, van, M.: 'De landhuizen van H.Th. Wijdeveld', in: Forum, jg. 37/3-4, januari 1995 Dunk, G. 'Wijdeveld en de tuin', in: Onze Eigen Tuin, lente 2015, pp.31-33. www.noordhollandsarchief.nl, Adresboeken Bloemendaal www.hetnieuwinstituut.nl, WIJD 1100330030 1

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2022 | | pagina 9