I
www.onsbloemendaal.nl
www.onsbloemendaal.nl
6
nr. 3 najaar 2023
nr. 3 najaar 2023
7
Villa Rodesteyn aan de Mollaan 1a (Cobraspen)
De schoorsteen bij de Blekerij in Bloemendaal (Ons Bloemendaal)
Schoorsteen en toren
Vanzelfsprekend richt die levendige historische
belangstelling zich vooral op historische
bouwwerken en de verhalen daarachter. Zo heeft hij
bij de ontwikkeling van de Blekerij in Bloemendaal
ervoor gezorgd dat de hoge fabrieksschoorsteen
van de voormalige drukkerij is blijven staan. Die
heeft geen praktisch nut meer, maar vormt wel
een schakel met het verleden. De Blekerij was het
enige industriegebied van Bloemendaal, en die
schoorsteen herinnert daaraan. Het gebouw van de
voormalige drukkerij heeft hij niet gesloopt, maar er
is een muur omheen gezet, zodat ook dat element
behouden kon blijven: ‘dan maar dikkere muren’.
Ander voorbeeld: op het voormalig postkantoor
in Overveen stond ooit een telegrafeertoren, maar
toen Cobraspen het pand verwierf was die reeds
lang verdwenen. Dankzij het goede geheugen en
de tekenkunsten van een plaatsgenoot kon er een
replica van de toren gemaakt worden, en die is terug
op het dak geplaatst.
Waardevolle ornamenten die hij in een pand
tegenkomt en die hij in het nieuwe ontwerp niet
goed kan gebruiken gooit Prins niet weg, maar slaat
hij op voor eventueel later gebruik. Dit had in het
begin alles te maken met een krappe portemonnee.
Oude materialen waren veel goedkoper dan nieuwe,
en net zo bruikbaar. Inmiddels is het voor Cobraspen
een vanzelfsprekendheid en bovendien duurzaam.
Prins hoeft geen lijst bij te houden van alle
opgeslagen bouwmaterialen, alles zit in zijn hoofd;
‘een wandelend register’ volgens zijn medewerkers.
Cobraspen
Op zijn negentiende ging hij bij Stoel Makelaars
werken; drie jaar later zette hij zijn eerste schreden
in de projectontwikkeling en in 1984 richtte hij
Cobraspen op. Vanuit zijn liefde voor verhalen
achter gebouwen heeft hij veel historisch erfgoed
voor de sloophamer behoed. Prins begon hiermee
in Haarlem toen nog niemand zich daarvoor
interesseerde, ook de overheid niet. Er was nog niet
eens een gemeentelijke monumentenlijst. In het
Haarlems Dagblad van vrijdag 11 augustus jl. staat
een uitgebreid artikel over de door Prins geredde
spits van de Spaarnekerk die een nieuw leven kreeg
boven op een FEBO filiaal in Schalkwijk. Na verloop
van tijd pakte Prins ook Bloemendaalse kansen op.
‘Bloemendaal is conserverend, dat is haar kracht. Het
is als het ware een park waarin je bezig bent, waarin
je met precisie moet werken’ Hij werkt in goed
overleg met de gemeente.
Een dierbaar project is de restauratie van Villa
Sonnewende, Ter Hoffsteedeweg 4 in Overveen,
in ons jubileumnummer (OB 2022/4) uitgebreid
Vitrinekast op Landgoed Elswout met vondsten uit villa
Rodesteyn
uigi Prins is niet ongevoelig
voor wat Huizinga noemde:
de ‘historische sensatie’ In een
van de zalen van Elswout is een
vitrine opgesteld met allerlei
intrigerende voorwerpen,
waaronder een geheimzinnig kasboek en een
antieke jarretelgordel. Die kwamen tevoorschijn
bij de verbouwing van de villa Rodesteyn, Mollaan
1a te Bloemendaal. Zulke ‘waardeloze’ voorwerpen
verdwijnen doorgaans in de afvalcontainer, maar
Prins koos ervoor om ze een ereplaatsje te geven.
Hf'
Ui
4
L