Een artistieke burgemeester I-JC'-7 WW www.onsbloemendaal.nl www.onsbloemendaal.nl 10 nr. 3 najaar 2023 nr. 3 najaar 2023 11 Gert Jan van Setten Foto met Margaret Stoop's bad na de verbouwing Liftend nozempaar stelen, zette hij anti-krakers in het pand, die hij weer liet vertrekken toen de bouwvergunning eenmaal binnen was. De dramatische gebeurtenissen van 9/11 2001 veranderden echter alles. De markt was volledig ingestort, het project ‘overleden’ en de anti- krakers kwamen weer terug. Pas nadat de markt een half jaar later weer enigszins herstelde, kwamen de kopers terug en konden de bouwvakkers aan de slag. Twintig jaar later kunnen we vaststellen dat met Stoop’s Bad en het PEN-gebouw twee grote, beeldbepalende gebouwen voor Overveen en Bloemendaal behouden zijn gebleven. Gemiste kansen Dat lukt lang niet altijd. Het schoolvoorbeeld van een gemiste kans is voor Prins Villa Kareol in Aerdenhout, dat vóór zijn tijd gesloopt werd. Het was destijds ontworpen als woonhuis, maar door het buitenissige ontwerp kon er ook moeilijk iets anders mee gedaan worden. Ten tijde van de sloop in de jaren zeventig was er geen geld en geen markt voor dergelijke mooie, grote en bijzondere objecten. "Maar als je de kans krijgt om iets te beschermen, dan moet je die omarmen”. Zo had hij ook het Marinehospitaal in Overveen graag behouden. Samen met een Utrechtse bouwer diende Prins hiervoor een plan in. Cobraspen wilde het gebouw kopen, maar werd - met geld van de overheid - overboden door het bestuur van In Holland, en de overheid gaat voor. Niet lang daarna is het hospitaal op raadselachtige wijze in brand gevlogen en teloor gegaan. n de collectie van de gemeente Bloemendaal bevindt zich tenminste één kunstwerk met een bijzondere status. Het is een beeld met de intrigerende titel Liftend nozempaar, in 1968 gehouwen door de toenmalige burgemeester dr. D.H. Peereboom Voller (1911-2000). Vóór de laatste verbouwing was het opgesteld in het gemeentehuis. Peereboom Voller was van 1954 tot 1976 een algemeen geachte en gerespecteerde burgemeester - dat kon in die tijd - en er is zelfs nog bij leven een straat naar hem vernoemd. In Ons Bloemendaal van 2022 nr. 3 heeft Wim Burggraaf kort zijn persoonlijkheid en bestuurlijke loopbaan geschetst. Onder de naam Dirk Voller heeft de bestuurder tegelijkertijd als beeldend kunstenaar een imposant oeuvre geschapen van schilderijen, tekeningen en etsen, beeldhouwwerken in steen en hout en plastieken in klei, was en brons. Het overgrote deel van het tweedimensionale werk bestaat uit portretten, en dat was ongetwijfeld zijn sterkste kant. Mij bekende Bloemendalers hebben niet voor hem geposeerd; dat vond hij vermoedelijk ongepast. Op pagina 2 van dit nummer vindt u het mooie en gevoelige portret van Mimi (Marie) Sedee uit 1936, met wie hij drie jaar later zou trouwen. Er zijn meer portretten van haar, en zij geven de indruk van een gelukkig huwelijk. De belangrijkste les van Prins is dat je "altijd moet denken in het voortbestaan van het gebouw”, en een lange adem moet hebben. Om een gebouw te laten overleven, is het vaak nodig om er een andere bestemming voor te vinden. Daarom is splitsing soms onontkoombaar, in het belang van het gebouw, hoe moeizaam en traag het vergunningentraject soms ook is. Je moet zorgen dat het gebouw een nieuwe gebruiker krijgt die het weer minstens twintig jaar vooruit kan helpen. Ingrepen moeten echter zoveel mogelijk omkeerbaar zijn. Het gaat altijd om het gebouw. Gebruikers zijn slechts passanten. Dirk en Mimi overleden beiden in 2000. In het daaropvolgende jaar heeft een van hun twee zoons, de architect Jan Dirk Peereboom Voller, het boek Een leven in beelden samengesteld. Het bevat een twintigtal foto’s, waarop we de ranke burgemeester (toen van Aalsmeer) in gezelschap zien van grootheden als Winston Churchill, een ravissante Princess Margaret en de boomlange koning Frederik IX van Denemarken, en verder het grootste deel van de artistieke nalatenschap van zijn vader. Helaas is het in een zeer beperkte oplage uitgebracht; dat was ongetwijfeld in overeenstemming met de wens van zijn vader. Dirk Voller was een bescheiden man, die ook al niet zo ingenomen was met zijn straatnaamvernoeming, maar de kwaliteit van zijn werk en van veel van zijn geportretteerden zou een ruimere verspreiding rechtvaardigen. I -■

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2023 | | pagina 6