www.onsbloemendaal.nl www.onsbloemendaal.nl 18 nr. 4 winter2023 nr. 4 winter 2023 19 Willem Banning spreekt cursisten toe in de lezingenzaal (IISG) De lezingenzaal, gebouwd door werkloze bouwvakkers in 1934 (NHA) werd gezongen door de werklozen die de zaal gebouwd hadden. Later werd het huis zelf verbouwd en uitgebreid en in 1940 werd er een huisje bijgebouwd voor vaste medewerkers en werden er kamers ingericht voor mensen die daar langere tijd verbleven; ook dit werd gerealiseerd door jonge werklozen. In 1937 opende de Arbeiders Gemeenschap een tweede ontmoetingscentrum in Kortehemmen, nabij Drachten. Het denken van Banning Banning zag zichzelf als volksopvoeder; kennisoverdracht was voor hem een van de voornaamste middelen om het volk te verheffen. Hij wilde mensen, in de eerste plaats intellectuelen en invloedrijke personen, wijzen op hun verantwoordelijkheid voor de medemens en hen gemeenschapszin bijbrengen; mensen moesten met en voor elkaar leven, niet langs elkaar heen. In talloze gesprekken in Bentveld met arbeiders en werklozen, maar ook met bankdirecteuren en groot-industriëlen sprak hij over sociale ontwikkelingen en actuele problemen. Medemenselijkheid en gemeenschapszin vormden de basis voor zijn socialisme. Het streven naar een rechtvaardiger samenleving zag hij als een religieus-morele keuze, waarvoor iedereen zich zou moeten inzetten, ongeacht de opvattingen van de zuil waartoe hij behoorde. Hij hoopte door het inbrengen van de religieuze gezichtspunten de grondslagen van het socialisme uit te breiden en te verdiepen, zodat het socialisme een volksbeweging kon worden. Banning was een invloedrijke figuur in de SDAP. In 1931 trad hij toe tot het hoofdbestuur en in 1935 tot het dagelijks bestuur. Mede door zijn invloed brak de partij met de belangrijkste leerstukken van het marxisme, de leer die het socialisme zag als de onvermijdelijke uitkomst van een onontkoombaar historisch proces. In 1937 werd een nieuw beginselprogramma opgesteld, waarin zijn standpunten waren opgenomen. In Bentveld was voor dit alles de basis gelegd. De verdienste van de Arbeiders Gemeenschap was volgens Banning ‘dat zij een open werkgroep was die een vertrouwensrelatie wist op te bouwen zowel naar de kerken als naar de politieke partijen’. SDAP’ers als Marinus van der Goes van Naters, Koos Vorrink en Willem Drees spraken er met progressieve protestanten Piet Lieftink en Gerard van Walsem. De geest van Gestel Na de Duitse inval werd het cursuswerk voorlopig opgeschort om in de gebouwen van de Arbeiders Gemeenschap onderdak te kunnen bieden aan de slachtoffers van het bombardement op Rotterdam. Al in 1940 mocht Tijd en Taak niet meer verschijnen en begin 1941 werd de A.G. verboden. De gebouwen en alle bezittingen, inclusief het vermogen, werden op last van de Duitsers geconfisqueerd. Voor het eerst in jaren werd Banning weer fulltime predikant in Sneek, tot 4 mei 1942. Toen zetten de Duitsers een aanzienlijke groep Nederlandse notabelen gevangen in het kleinseminarie Beekvliet nabij Sint-Michielsgestel. Banning was één van hen. Als vergelding voor daden van het Nederlandse verzet, konden deze gijzelaars geëxecuteerd worden, wat ook tweemaal daadwerkelijk is gebeurd. De woede van de Nederlandse bevolking hierover was zo groot, dat de Duitsers daarna van executies afzagen. De gijzelaars waren prominenten op allerlei gebieden en van allerlei gezindten. Om de tijd door te komen, vormden zij hun eigen ‘volksuniversiteit’. Politici, bestuurders, hoogleraren, geestelijken, advocaten, schrijvers en musici hielden cursussen, lezingen en discussiegroepen. Mensen die in het sterk verzuilde Nederland normaal geen contact hadden, maakten nu kennis met elkaars denkbeelden. Hierdoor ontstond een roep om ontzuiling, om een doorbraak: de politiek moest niet meer beheerst worden door de tegenstelling tussen christelijke en seculiere partijen en kiezers moesten niet meer slechts langs scheidslijnen van hun eigen zuil stemmen, maar langs die van progressieve en conservatieve partijen. Dit werd later ook wel ‘de geest van Gestel’ genoemd. Banning was een van degenen die hierbij een grote rol speelden. In die geest van Gestel werd in 1946 door sociaaldemocraten en vooruitstrevende liberalen, rooms-katholieken en protestanten de PvdA opgericht. Tot de gewenste ‘doorbraak’ leidde dat niet; de geesten in Nederland waren nog niet rijp voor de ontzuiling. Dat gebeurde pas in de jaren zestig en zeventig. Na de bevrijding Het huis in Bentveld, na de inbeslagname gebruikt door het nationaalsocialistische Arbeidsfront, verkeerde in 1945 in deplorabele staat. De hele inventaris was gestolen en alle bomen op het terrein, deuren en boekenkasten uit het hoofdgebouw en zelfs de fietsenloods waren in de hongerwinter in de houtkachels verdwenen. Gelukkig werd een groot deel van de inventaris ergens in Amsterdam teruggevonden, en met vereende krachten werd het huis hersteld en schoongemaakt. Eind 1946 draaide het centrum weer op volle toeren, weliswaar niet meer onder leiding van Willem Banning. Hij ging zich met de Hervormde Kerk bezighouden en werd opgevolgd door de Haarlemse predikant Adriaan van Biemen; wel was hij nog heel lang nauw betrokken bij de Arbeiders Gemeenschap. Het centrum in Bentveld bleef een ontmoetingscentrum voor mensen van verschillende gezindten. In de cursussen kwam de nadruk te liggen op de pedagogische kanten. Men richtte zich meer en meer op beroepsgroepen, zoals artsen, verplegers en leerkrachten. Er werden cursussen aangeboden aan leden van vakbonden en ondernemingsraden, die les kregen in onder meer onderhandelen en wetskennis. In 1955 werd het centrum voor maatschappelijke vorming opgericht, bedoeld voor leerlingen van kweek- en nijverheidsscholen om toekomstige leraren het gedachtegoed van de Arbeiders Gemeenschap bij te brengen. Veranderde tijden In de jaren zestig en zeventig veranderde de maatschappij snel; de ontkerkelijking zette in en er was steeds minder behoefte aan het soort vormingswerk waar de A.G. zich mee bezig hield. Het ledenbestand waarop de Arbeiders Gemeenschap zich richtte liep terug en vergrijsde. Het centrum in Bentveld werd gesloten in 1994 en het terrein verkocht. Een jaar later fuseerde de Arbeiders Gemeenschap met politiek, cultureel en religieus centrum de Rode Hoed in Amsterdam, een samenwerking die vijf jaar duurde. Inmiddels is Arbeiders Gemeenschap weer een zelfstandige vereniging, onder de naam ‘Banning Vereniging voor levensovertuiging, religie en sociaaldemocratie' Zij organiseert activiteiten, zoals de Banning Lezing, de Banning Leergang en een tweejaarlijkse essaywedstrijd onder de naam Banningprijs. Daarnaast geeft de vereniging het tijdschrift Tijd en Taak uit. Bronnen Madelon de Keizer, De gijzelaars van Sint-Michielsgestel, een elite beraad in oorlogstijd (Alphen aan den Rijn 1979) Elsbeth Etty, Liefde is het leven niet, Henriette Roland Holst 1869-1952 (Amsterdam, 1996) Arnoud Schaake, ‘Willem Banning: volksopvoeder en bruggenbouwer', Oud Hoorn (2012) 1,42-47 www.banningvereniging.nl

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Ons Bloemendaal | 2023 | | pagina 10