72
14 Februari 1950.
dan heeft hij dat zichzelf veroorzaakt door een
gebrek aan inzicht. Wat is er bij de kwestie van de
Christelijk-politieke partijen aan de orde? Het gaat niet
over een „zijns"oordeel. Dat komt de mens niet toe.
Er is van oudsher een tegenstelling tussen hen, die
van oordeel zijn dat Christen zijn beperkt is tot de sfeer
der persoonlijke beslissing en tussen hen, die, zowel
ten aanzien van wetenschap, maatschappelijke organi-
saties en staatkunde, oordelen, dat in de Openbaring
beginseleu zijn gegeven aan welke zij bij hun oordeel
met betrekking tot deze zaken zijn onderworpen. Trou-
wens, het feit dat binnen de Partij van de Arbeid drie
werkgemeenschappen zijn, waarvan er één de naam
draagt van Protestants-Christelijk Werkverband, is
veelzeggend. Spreker hindert deze naam niet en' hij
voelt zich er niet door geschokt. Evenmin als de heer
Dr. Brongersma zich hier geschokt heeft betoond door
de naam Katholieke Volkspartij, als zou deze naam hem
als katholiek disqualificeren. Alom is trouwens sedert
vele jaren de naam „Protestants-Christelijke" partijen
or ,,Protestants-Christelijke groepen aanvaard. Ver-
schillen en spanningen binnen partijen zijn er steeds.
"e Pardj van de Arbeid ontkomt daaraan niet; ook
outsiders kunnen de oppositie van de z.g.n. Parool-
groep constateren. Daarom is alles wat ten deze door de
heer Reijnders gezegd is ten aanzien van anderén,
irrelevant. In het bijzonder is het onjuist wanneer hij
het samengaan van A.R. en C.H. als handel qualificeert
Alleen voor wat sprekers fractie hier doet en zegt aan-
vaardt zij de verantwoordelijkheid. De vraag is gesteld
o verschilpunten ten opzichte van de algemene politiek
aanleiding zouden kunnen zijn om voor wat betreft de
gemeentelijke politiek uiteen te gaan. Spreker kan ver-
klaren, dat men elkaar gevonden heeft op één program
en met één lijst, met het algemeen gevolgd advies om
op no. 1 van die lijst te stemmen. Inderdaad wordt de
eigen lijn gevolgd van het ,,Christelijk solidarisme",
maar dat is er niet op gericht het kapitaal wat af te
halen, maar op vervanging van de klassenstrijdgedach-
te door de bedrijfssaamhorigheid van kapitaal en arbeid
als principieel- gelijkwaardige factoren bij de productie.
Deze les heeft spreker als ruim 26-jarig lid van het
Christelijk Nationaal Vakverbond geleerd, waarin
mensen van protestants-christelijke overtuiging, onver-