264
11 december 1958.
geen concreet alternatief heeft kunnen stellen voor het gevoerd economisch
beleid.
Van klachten over te grote bemoeizucht van de gemeenteliike overheid
alhier heb îk van V.V.D.-zijde nimmer vernomen. De versterking van deze
ractie m Heemstede kan ik dan ook niet anders zien dan als een opposi-
tiegeest tegen de landsregering. En ik heb ook niet, mijzelf de vraag voor-
leggende, een feit hier ter plaatse kunnen vinden, waaruit zou blijken dat
m deze gemeenteraad een zeer bepaalde uitgesproken politiek verwacht
moet worden, zoals de V.V.D. die voorstaat. Die werd niet gevoerd, zodat
ook met kon blijken dat men op die weg voort moet gaan
Deze veranderde samenstelling van de raad blijft zeker voor onze fractie
samenwerking mogelijk maken als voorheen ook met de V.V.D. bii het
besturen van onze gemeente. Waar deze echter geheel andere inhoud toe-
kent aan het begrip ..vrijheid" dan de V.V.D., zal op dit punt af en toe
misschien meer tegenstellmg in de meningen kunnen blijken. Naar ons
gevoelen is het vrijheidsbegrip bij de V.V.D. te veel gebonden aan de in-
dividuele overtuiging en krijgt dit daardoor een te invidualistische inslag
nu de partij voor vrijheid en democratie zich ook hult in neutraliteit ten
aanzien van de diepste levensgronden, waarmee ik natuurlijk niet wil
zeggen, dat voor ieder individueel partijlid, volgeling van de V V D die
diepste levensgronden niet zouden gelden. Slechts een vrijheidsbegrip' dat
W8iet a?n, de mhoud van het begrip „vrijheid", zoals da't uit
ot ons komt, kan grondslag en richtsnoer zijn. Dit is niet indivi-
dualistisch, maar gebonden door gehoorzaamheid aan God, Die de obiec-
Hn°rm 'Sj-E^lt ™:iheidsbegrip stelt direct voor een ieder de persoonlijke
verantwoordelijkheid, maar ook die van de overheid. Het geeft echter
tevens een objectieve norm voor zijn begrenzing; dat geldt op alle gebieden
levens, waaronder het gebied der economie in de samenleving Bij de
moeilijke positiebepaling van geval tot geval, niet alleen tussen eigen be-
lang en dat van een ander, maar ook in de verhouding overheid en burger
een vir=e andere verhouding:en. geeft dit christelijk vrijheidsbegrip alleen
een vaste en objectieve norm.
Nu de kiezers eenmaal hebben gesproken kon de raad zich niet meer op
het standpunt stellen, dat alles persé bij het oude moest blijven. Daarom
hebben wij toen dit op een bepaald moment noodzakelijk bleek met
deze nieuwe samenstelling van de raad rekening gehouden toen een vierde
wethouder moest worden gekozen. Daarbij hebben wij ons ook gedistan-
cieerd van de onjuiste gedachte, dat democratie zou betekenen, dat het
college van burgemeester en wethouders, zonder een lid, dat bepaald zou
kunnen worden aangemerkt als vertegenwoordigende de arbeidende bevol-
king zoals die veelal m vakverenigingen is georganiseerd, als niet demo-
cratisch samengesteld zou moeten worden aangemerkt zoals door iemand
werd gesteld. Het is zeker gewenst, dat zoveel mogelijk groeperingen uit
de ruud ln dat college vertegenwoordigd zijn en wij hebben de houding van
de K.V.P. en de V.V.D. gewaardeerd, toen deze van dezelfde gedachte ziin
uitgegaan. Minstens 2 wethouders vertegenwoordigen groepen, waarvan
leden en kiezers in grote getale in vakverenigingen zijn georganiseerd.
Heeft men echter eerst zakelijk vastgesteld, hoeveel personen dat college
zouden moeten vormen, dan is de best mogelijke samenstelling die waar-
bij rekening gehouden wordt met door de kiezers geuite wensen, dus ook
die welke wijzen op de door de kiezers in grote meerderheid meest ge-
wenste samenwerking.
Dat thans weer een college van drie personen optreedt is door ons steeds
als wenselijk gezien. Dat dit college berekend is voor zijn taak is onze
overtuiging, terwijl wij in dit college ook een waarborg zien, dat in het
dagelijks bestuur rekening zal worden gehouden met de richtlijnen voor
gemeentepolitiek, die door onze groep naar voren worden gebracht Ik
zeg onze groep, omdat blijkbaar na drie raadsverkiezingen nog steeds bij