49
zulk een hoogte bereikte als bij hem» Zijn lijfspreuk luidde?
„If a man can draw, he can draw anything." Hij zelf was het
volmaakte bewijs ervan. Zijn meesterschap stond voor niets.Zijn
tekeningen, later gebundeld in het boek „Our People" zijn een
kaleidoscoop van het gehele Victoriaanse Engeland. En in al
die jaargangen van Punch, in die duizenden tekeningen, blijft
hij constant op het hoge niveau van zijn kunnen. Hij was geen
lineair tekenaar, maar een tonalist, met een feilloos gevoel
voor de nuances van licht en schaduw in black and white ver
taald. En dat is het, -wat, voor het geoefende oog, hem to
renhoog onderscheidt van zijn collega's. Hierin is zijn werk
een onuitputtelijk genot en is hij een der voorlopers van de
impressionisten. In zijn Punch-prenten had hij, met de eenvoud
van pen en inkt, reeds alles bereikt wat zij later met het
volle palet probeerden. Belangrijke impressionisten als
Sickert, Wilson Steer, Pisarro, Degas, Sisley, Whistler en
Monet hebben dit dan ook ruiterlijk erkend. MThe greatest
English artist since Hogarth" zei Whistler. Walter Hichard
Sickert 1860-1942) de grootste engelse Impressionist, had
een diepe bewondering voor hem, zoals uit een van zijn Lec
tures blijkt? „Keene for a threepenny weekly made drawings
that are on a level with the finest in the world. Keene was
the first of the moderns. He saw things never seen before.
He observed the reflected lights in shadows and expressed
them by lines drawn in diluted ink. The Impressionist paint
ers were great admirers and students of his work. The paint
ing of trees "in sunlight by Monet and Sisley is based on his
drawings. Kéene's influence on these painters was stronger
than Constables."
Charles Samuel Keene werd geboren op 10 augustus 1923 in Ips
wich. Hij kwam in de leer bij de hout graveurs Whympers en was
aanvankelijk boekillustrator. Zijn eerste journalistieke werk
was bij de Illustrated London Hews. Sedert ongeveer i860 was
hij geregeld verbonden aan Punch, vooral na de dood van John
Leech in 1864, wiens opvolger hij werd. Op 20 februari i860
was hij voor het eerst bij het befaamde wekelijkse diner van
Punch, van de vaste redactiestafwat men bij Punch noemt? to
be on the table. Een van zijn vrienden was Edward Fitz Gerald,
de orientalist en beroemde vertaler van Omar Khayam (waar