gen te horen» Dickens volgt veelal het procédé van het persoonlijkheid, geven aan en tot leven brengen van een lelijke of belachelijke eigenschap» Zijn toverstaf maakt de onmogelijke wezens, die de incarnatie van zulk een eigenschap zijn, tot waarschijnlijke en nagenoeg herkenbare personen? Quilp, Sampson en Sally Brass, Pecksniff, Micawber, MantaliniMrs»NicklebySqueers. Dén Rechter in Pickwick doet hij, summierlijk, op dezelfde wijze ontstaan, maar voor de advocaten neemt hij zeer gangbare types, die hij met een lichte toets chargeert, het omgekeerde procédé Het heeft mij dan ook verbijsterd dat er nogal wat juristen in Engeland zijn, die rnet een weergaloze effronterie stellen, dat de advocaten, uitgebeeld door Walter Scott, Thackeray, Samuel Warren e.a», meer levensware, meer profonde, duidelij ker omlijnde, kortom grotere creaties zijn dan die, welke Dickens in zijn advocaten te voorschijn heeft gebracht j' zulks omdat die andere scribenten zich niet tot caricaturiseren van de personen en de processen hebben laten verleiden» Die andere creaties zullen dan onleesbaar zijn, want het leesbare, het aangrijpende in het wezen van de advocatuur is het bizarre, hetwelk in het caricaturale moet overgaan» Dit is in den loop der geschiedenis steeds duidelijker ge worden» „Truth is stranger than fiction" is een afgezaagd spreekwoord, maar er is niets tegen in te brengenReeds vóór den tijd van Dickens, maar vooral later, toen de rechters zich meer en meer met den gang van zaken gingen bemoeien en mee spelen, treft men in Engeland zaken, justiciabelenadvoca ten en rechters, kortom, alle facetten van rechtspleging aan, die tenminste even bizar zijn als Dickens ons beschreven heeft Het tweede gedeelte van de lezing bestond uit een reeks voorbeelden, welke dit overduidelijk demonstreerden» 74

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1962 | | pagina 18