MUCH MY BE SAID FOR EITHER SIDE De "behandeling van het onderwerp en de daarop volgende "besprekingen op de bijeenkomst van zaterdag 5 januari 1963 onderscheidden zich van vele voorgaande, doordat een duide lijkheid, een gemarkeerdheideen zich concentreren op de pun ten waar het om ging, aan de dag werden gelegd, die zeldzaam zijn in de bijeenkomsten van onze Fellowship. Het onderwerp luiddes Is de kennis van Dickens' persoon lijk leven onontbeerlijk voor de volledige waardering van zijn werk of acht U deze irrelevant en wellicht zelfs af te raden. De discussie stond op hoog peil, aangezien de zaken van te voren blijkbaar goed overdacht en voorbereid waren^ men kwam welbeslagen ten ijs. Niet minder dan twintig Dickensians na men het woord» het weergeven van dit alles zou oorzaak zijn, dat de Dutch Dickensian met enkele vellen uitgebreid zou moe ten worden. Onze Life-President nam zelfs drie maal aan de besprekingen deel, de eerste maal zittend, de tweede maal staand en de derde maal al voortschrijdend, hetgeen hem later als zwakheid werd aangemerkt. De Heer van Oorschot betoogde, dat de kennis van Dickens' persoonlijk leven onontbeerlijk was voor de waardering van zijn werk. De kennis omtrent de verhoudingen in het gezin, de in tieme gegevens, de objectieve feiten, zijn reacties op zijn tijd dragen er toe bij de figuren in Dickens' werk beter te leren kennen en begrijpen. Hoe stond Dickens in zijn particu lier leven tegenover de misstanden, die hij hekelde Waardoor horen we nooit over een ongelukkige schuldeiser? Hoe kunnen we figuren als Bounderby en Gadgrind begrijpen? Spreker hekelde de slechte vorm van nieuwsgierigheids de periode Ellen Ternan is van minder belang dan de periode in de ShoeblackingfactoryDoel van het verwerven van deze per soonlijke kenniss Wat voor man was dat, die mij nu nog kan boeien? De Heer SachsHoofdzaak is het zich in het werk van een kunstenaar verdiepen. Dit geldt niet alleen voor Dickens en de litteraire kunst producten, maar ook bijvoorbeeld voor de schilderkunst. Het wezen van een schilderij is de beperking, dit is ook van toepassing op Dickens. Het werk is de hoofd- 96

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1963 | | pagina 14