PASPOORT. „Sometimes in real life one meets a character and thinkss This man comes straight out of Shakespeare of Dickens...." (The Dyer's Hand by W.H.Auden) C. Buddingh schrijft in „Litterair Paspoort" over dit boeks „Het opstel „Dingley and the Pleet" dat aan een analyse van de figuur van Samuel Pickwick is gewijd, plaatstbijvoorbeeld 'Eden' en 'the Hew Je rusalem' tegenover elkaar, vervolgens de 'Arcadian dreamer' en de 'Utopian dreamer', daarnaast het 'heidense Eden' en het christelijke, weer verderop 'the real World' en 'the game world' om zo tenslotte tot een vergelijking van Pickwick en Don Quichote te komen, gebaseerd op het verschil tussen 'theLaw' en 'Grace', 'the Righteous man' en 'the Holy man'(Litterair Paspoort, Oktober 1963) Over alles kan men verschillend denken.; dus ook overs.dewaar de en het belang van bestsellerslijsten. Vox populi behoeft niet vox dei te zijn, maar aan de andere kant oordeelt degeen, die zegt dat bestsellers uiteraard in de vergetelheid zullen verzinken, onjuist. Vermoedelijk bestonden in Dickens' tijd deze competitiestanden voor boeken nog niet, anders zou hij on getwijfeld aan de top hebben gestaan, maanden- zo niet jaren lang. En hij wordt nog altijd gelezen^ hij is nog steeds lite ratuur. (Eric van der Steen in Litterair Paspoort, december 1962) Dat de Engelse en Amerikaanse letterkunde in ons land popu lair is, staat buiten kijf - Litterair Paspoort had het niet tot zoveel jaargangen gebracht als dit niet zo was. Wij heb ben hier een Dickens Genootschap, er zijn verwoede fans van de meest uiteenlopende auteurs. (Litterair Paspoort, oktober 1963) VACATURE. Dickens, verz. werken, 17 dln, geb.grform. gei'lld. Phiz e.a. f.45»~ P° (Uit De Vacature van 5 novem ber, advex'tentie no.3428) 137

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1963 | | pagina 3