DICKERS III HET KRACHTVELD VAN GOYA
Een beschouwende geest die zijn gedachten liet gaan over
de daverende dingen onzer dagen,, zoals daar zijns film, te
levisie, fotoreportages, stripverhalen, cartoonsreclame
kunst, geïllustreerde pers en wat dies meer zij, zou wel
licht tot de conclusie kunnen komen, dat wij leven in een
tijdperk van ;ivisuele cultuur", wat dan een duur woord voor
plaatjeskijken is. Voor velen immers is de functie van de
auteur allang vervangen door de persfotograaf en het lezen
is doorbladeren geworden.
Toch zou het onbillijk zijn om alle plaatsjeskijkers over één
kam te scheren; het komt er op aan hoe ze kijken en wat ze
bekijken. Er zijn er gelukkig óók nog velen op wie die
fraaie cultuur-term wel toepasselijk is en zij vinden tegen
woordig een overvloed van boeken en plaatwerken waar ze
hun hart aan kunnen ophalen; boeken die grotendeels of uit
sluitend uit reprodukties bestaan, maar die evenwel niet
bedoeld zijn om alleen maar doorgebladerd te worden en -
zoals onze taal het zo treffend uitdrukt - met een half
oog bekeken. Integeldeels oog in oog!
Twee biografieën in prenten
De uitgever Kruseman in Den Haag is voor lezers en kijkers
een serie begonnen, getitelds „Biografie in ï/oord en
Beeld". Die titel duidt al aan wat de opzet iss een le
vensbeschrijving van een beroemde figuur in kunst, litera
tuur, wetenschap of politiek, waarbij de keuze en omvang
van het illustratiemateriaal primair is, maar de tekst,
daaraan evenredig, toch een zelfstandig verhaal blijft en
niet tot louter bijschriften gedegradeerd. Een boek zowel
om te lezen als om te bekijken. Ieder deel heeft ongeveer
evenveel illustraties als pagina's en bevat ongeveer 130
afbeeldingen naar prenten, portretten en hands clir if ten
uit de levensloop, het milieu en de tijd van de man zelf;
dus zuiver documentair en niet achteraf gefantaseerd of
uit de duim gezogen van de een of andere illustrator.
De serie is begonnen met een deel over Shakespeare en een
over Churchill. Onlangs verschenen er twee nieuwe del ens
325