JAMES STEERFORTH Enkele opmerkingen bij Dickens' beeld van de romantiek J. J. C. KABEL I David Copperfield, het boek waarin James Steerforth voorkomt, zou als ondertitel kunnen dragen: het verhaal van het beteugelde hart. Beteugeling van emoties, de groei van een "undisciplined" naar een disciplined heart" is het centrale thema van het boek. Edgar Johnson heeft in een nawoord bij de roman met prijzenswaardige geestdrift uitgerekend, dat het woord "heart" 242 maal voorkomt in David Copperfielddat is gemiddeld eenmaal per drieëneenhalve bladzijde.(1 Ook zonder deze optelsom is het duidelijk dat dit thema de rode draad is in Copperfield. Volgens Johnson kan men aan de hand daarvan een scheiding maken tussen de figuren die er niet in slagen hun hart tot rede te brengen en zij die dat wel klaarspelen. Murdstone's hart is van steen, zoals zijn naam gedeeltelijk al aangeeft. David's moeder is te toegevend en kan niet op tegen het spijkerharde Murdstoneduo Heep's jaloezie en kwaadaardigheid leiden tenslotte tot zijn onder gang. Wickfield is te zwak tegenover Heep. Dora barst al in snikken uit, wanneer zij met de kruideniersrekening wordt geconfronteerd. Emily's ongebreideld hart voert haar tot de grootst mogelijke ellende. Rechtstreeks wordt naar het thema verwezen in de verhouding tussen Annie Strong en haar neef Jack Maldon. Aanvankelijk lijkt deze ver houding broeierige trekjes te vertonen. In deze hoopvolle verwachting worden wij echter beschaamd. Annie erkent, dat haar hartstocht voor Jack een misstap was. Zij is haar man innig dankbaar voor deze ont dekking. "if I were thankful to him for no more instead of for so much, I should be thankful to him for having saved me from the first misstaken impulse of my undisciplined heart" (hoofdstuk XLV). Maldon blijkt louter ter verbetering van zijn carrière en niet ter verhin dering van zondige relaties naar het verre India te zijn afgevoerd. Na Annie's biecht leven de Doctor en zij nog lang en gelukkig: hij werkend aan zijn woordenboek - en over Annie geen woord meer. Haar emoties zijn beteugeld en daarom moet zij wel gelukkig zijn. Wanneer de strijd eenmaal is gestreden, verschuift het beeld naar het zalig nietsdoen dat het einde van veel van Dickens' romans kenmerkt. Orwell heeft dat in zijn essay over Dickens fraai geschetst: "a huge loving family of three or four generations, all crammed together in the same house and constantly multiplying like a bed of oysters"2 - 3 -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1976 | | pagina 6