- 4 - Ook David leert zijn hart bedwingen. In dat leerproces is vooral Annie's kreet een centraal gegeven. Hij leert inzien dat zijn keus voor Dora een verkeerde is geweest: "a mistaken impulse of his un disciplined heart". Het lot van Dora is daarmee beslist: zij sterft. Een andere oplossing was nauwelijks denkbaar in een tijd waarin echtscheiding in de Victoriaanse roman bezwaarlijk als zodanig kon worden gepresenteerd. Tegenover het beeld van het beteugelde hart kan men een ander stel len. Het is het contrast, door Carlyle aangegeven in zijn gezegde "Close your Byron, open your Goethe". Met dit citaat opent Mario Praz in zijn boek The Hero in Eclipse zijn beschouwingen over Dickens (3). En inderdaad verbeeldt deze regel voortreffelijk de te genstelling tussen de held van de Victoriaanse roman en de romantische held. Ofom het anders te zeggen: tussen het getemde en het teugel loze hart. Aan die tegenstelling wil ik hier enkele opmerkingen wijden, althans aan de manier waarop Dickens - en met hem vele van zijn tijdgenoten - de romantische levenshouding beschouwde. Ik meen daarvoor een geschikt aanknopingspunt te hebben gevonden in de wijze waarop Dickens James Steerforth beschrijft. II Het woord romantisch is voor velerlei uitleg vatbaar. In een adver tentie in het weekblad Libelle las ik: "Romantiek gaat nooit verlo ren. Libelle gaat er wat aan doen (sic.). Er is een schrijnend ge brek aan romantiek. Dat merk je overal. Oma's kleren zijn terug, oma's prulletjes en meubeltjes. Goud wordt ervoor betaald. Ligt het dan niet voor de hand, dat oma's lectuur weer 'in' is Kunnen wij dan achterblijven? Nee toch zeker. Daarom brengt Libelle U vier weken op een rij elke week een complete roman als extra bijlage. Volgende week starten wij al met 'Kerstfeest in de Kempen' van niemand minder dan Louis van Orden. Wie herinnert zich niet zijn prachtige romans: 's Nachts zingen de vogels niet', 'Liefde kent vele wegen'." Het woord romantisch kan aldus worden gebruikt. Het gaat dan om iets vaags, dat zich ternauwernood laat vangen in termen als gevoelig, sen timenteel, ouderwets, liefelijk e.d, Dickens laat zich zo als een ro mantisch schrijver bestempelen. De term romantisch kan echter ook worden opgevat in de betekenis zo als hij door Goethe en Schiller is geïntroduceerd, waarbij roman tisch staat voor de verstoring van een evenwicht dat als klassiek wordt beleefd. "Classisch ist das Gesunde, Romantisch das Kranke".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1976 | | pagina 7