- 79 -
"De hedendaagse auteur wordt - zoals zijn voorgangers - gedreven door
"magische krachten" en "psychische energie". Tegenwoordig is dat,
volgens Reve niet langer genoeg. De hedendaagse auteur zal vooral op
gewassen moeten zijn tegen de moderne verlokkingen, die hem van het
werk dreigen te houden. Om die reden is de aanschaf van een verrekijk
sinds jaren onderwerp van bespreking met matroos Vos. In het herenhuis
bevindt zich de aansluiting op het centrale antennesysteem, achter ge
laten door de vorige bewoners. Reve overweegt op korte termijn tot de
koop van een ontvangsttoestel over te gaan: "Misschien zendt de BBC
met Gods genade nog eens een Dickens-adaptatie of iets dergelijks uit.
Wie zal het zeggen? Bij God is alles mogelijk."
Rudie Kagie in gesprek met Gerard Reve. Vrij Nederland, 12/4/1987.
"Er zijn maar weinig auteurs na Charles Dickens geweest die het ge
waagd hebben om in hun roman het leven in Londen centraal te stellen.
Dat thema was door de schrijver van Oliver Twist op zo'n indrukwekken
de wijze verwerkt, dat elke nieuwe generatie er door geboeid blijft.
Geen andere schrijver heeft de BBC zoveel mogelijkheden geboden tot
historische producties. Een zondagmiddag zonder Dickens is op de
"Beeb" haast ondenkbaar. Een van de betere boeken die het afgelopen
jaar verscheen, was Paul Bailey's roman Gabriel's Lament. De schrijver
is misschien een figuur die minder luidruchtig naar voren treedt dan
Martin Amis, Julian Barnes c.s. - maar mijns inziens is hij groter dan
dezen. De genoemde roman is geplaatst tegen de achtergrond van het
"volkse" Londen, een wereld van verschoppelingen, verstotenen en mis
lukkelingen. In de kritiek werd het even komische als tragische boek
bestempeld als Dickensian. Zo'n aanduiding is niet alleen misplaatst,
maar doet ook onrecht aan de auteur. Het Londen van Bailey is voor mij
- als obsevator van datzelfde stedelijke leven - onmiddellijk herken
baar. Hier is geen volgeling van Dickens aan het werk, maar een
schrijver, die puttend uit eigen ervaring, zijn onderwerp volledig
onder controle heeft.
Paul Bailey heeft als auteur een reputatie te verliezen. Het vergde
moed om zijn roman in het Londense East End te situeren. Hij moet be
seft hebben dat een kortademige kritiek zijn roman in enkele termen
zou kwalificeren: de stijl van Dickens.
De schrijver J.M.O'Neill behoefde zich over een dergelijke kritiek
nauwelijks zorgen te maken toen hij begon aan zijn Duffy is Dead dat
op 19 januari verschijnt. Het is de tweede roman van deze weinig be-