In de 18e eeuw werden welgestelde krankzinnigen, wier toestand dat toeliet, onder gebracht bij geestelijken of dokters in huis. Hier valt misschien enig verband te leggen met het verblijf van mr. Dick in het 'gastgezin' van Betsey Trotwood. Zo'n opname bij particulieren was heel wat aangenamer dan het lot van diegenen die zich zoiets niet konden veroorloven. Die mensen vielen wettelijk gezien onder de 'Vagrancy Act', die de plaatselijke overheid in de 18e eeuw het recht gaf of hen net als zwervers, stropers en rondtrekkende artiesten, naar het eerder genoemde Bridewell of naar de gevangenis te sturen, waar zich b.v. ook krankzinnige misdadigers bevonden. Geleidelijk aan werden echter de opvangmogelijkheden uitgebreid. Er werden grote instituten opgericht, waar geesteszieken op verzoek van hun familieleden konden worden opgenomen. Vrijwillige opname zou in Engeland pas rond 1910 mogelijk worden. Patiënten die op verzoek van hun familie en voorzien van een medische verklaring opgenomen werden in zo'n 18e-eeuws gesticht, genoten geen enkele wettelijke bescher ming. Pas op het einde van die eeuw kwamen privéklinieken onder enigerlei wettelijke kontrole. Tot die tijd waren zij een bron van winst voor de exploitanten en vormden zij het toneel van grofheid en verwaarlozing. Toch waren deze instituten vaak de belangrijkste en enige mogelijkheid om een geesteszieke onder te brengen. Tot aan de 18e eeuw golden als belangrijkste behandelmethoden o.a. het aderlaten en het blaren trekken, met als doel de verstoorde levenssappen weer in evenwicht te krijgen. In het tijdperk van de Verlichting kwam er een sterk geloof op in het nut van de Rede voor de vooruitgang op allerlei terrein. Men ging nu ook zoeken naar een materiële, wetenschappelijke basis voor geestesziekten, uit deze tijd stammen de fysiognomie van Lombroso, de experimenten van Mesmer op het gebied van het 'animal magnetism' en de phrenologie van o.a. Gall. Zowel op het mesmerisme als op de phrenologie zal ik verderop nader ingaan in verband met Dickens' leven en werk. De veranderingen in het denken hadden ook hun weerslag op de manier waarop men met geesteszieken omging. Omstreeks 1780 begon men de patiënten binnen de inrichtingen meer vrijheid toe te staan, voorzover ze ongevaarlijk waren, het eerst in Florence op initiatief van Chiarugi, later in Parijs door Pinel. Ook in Engeland hadden de nieuwe ideeën invloed en leidde het streven naar een andere benadering tot de oprichting van verenigingen voor 'lunacy reform'. In 1792 werd in York het beroemd geworden en nog steeds bestaande instituut 'The Retreat' opgericht door de Quakers op instigatie van William Tuke, die zeer kritisch stond tegenover het gebruik van dwangbuizen e.d. Tuke streefde in York naar een huiselijk milieu waar niet gestraft werd, maar waar de patiënten met vertrouwen en vriendelijkheid tegemoet getreden werden, de zgn. 'moral treatment'. Deze beweging breidde zijn invloed ook uit naar de overzijde van de oceaan. Zo kon het gebeuren dat Dickens tijdens zijn verblijf

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1988 | | pagina 57