- 91 - misbruik van romantiek. Pip en Estella Great Expectations) en Flora Finchly Little Dorrit) zijn er slachtoffers van. Dickens leek vaak te voelen en te impliceren dat romantiek wordt gebruikt om de leugens, de egoïstische uitbuiting van het moderne leven te maskeren en te ontvluchten. Hij dwingt de lezer om zijn eigen gotisch-romantische voorstelling af te breken en de werkelijkheid eronder te zien. Dr D. Parker - DICKENS'S TASTE Dickens hield van toneelvoorstellingen vol farce en melodrama en ging graag naar het circus. Ook waar het andere kunstvormen betreft, zien we bij Dickens een gretige aanvaarding van de smaak van zijn tijd en klasse. Veel van de eigenaardigheden in zijn smaak hadden een zogenaamde 'narratieve resonantie'. Victoriaanse en sentimentele liedjes waar Dickens van hield, hadden eveneens een vertellend element. Ook heeft elk huis in Dickens zijn eigen verhaal te vertellen. Tijdens zijn lezingen imiteerde hij zijn romanfiguren niet alleen, hij leek hen tegelijkertijd vanaf een afstandje ironisch te beoordelen. Zijn genie trad pas in werking als één deel van hem ironisch kon kijken naar een ander, enthousiast en vriendelijk, meelevend deel van hemzelf. Zijn eigen reacties gebruikte hij in zijn boeken. Naarmate Dickens zich meer met zijn werk ging identificeren, lijkt hij welhaast zijn eigen voorkeuren aan deze zelfanalyse te hebben opgeofferd.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1988 | | pagina 97