het theater. In Engeland worden boeken van Dickens al vanaf het begin van zijn schrijverscarrière bewerkt. Als eerste wordt in 1834 'The Christening' opgevoerd, een adaptatie van één van de Sketches. Bewerkingen van The Pickwick PapersOliver Twist en Nicholas Nickleby worden in de jaren daarna veelvuldig gespeeld, vaak nog vóórdat het einde van het boek in veertien daagse afleveringen is gepubliceerd. In 1850 hebben al 250 produkties, gebaseerd op boeken van Dickens het licht gezien. Net Ellenberger als Nelly, 1870 Het is de schrijver waarschijnlijk ontgaan dat pas in 1869 één van zijn boeken voor het eerst voor het Nederlandse toneel is bewerkt. Het is Nelly en het wordt opgevoerd door zowel het Gezelschap van de Stadsschouwburg Amsterdam als door het Gezelschap van de Schouwburg Dordrecht. De beide theatergroepen maken gebruik van het stuk dat de Duitse Charlotte Birch-Pfeiffer van The Old Curiosity Shop heeft gemaakt. Zowel in Duitsland als hier is zij, in de tweede helft van de vorige eeuw, een bekend leverancier van 'sentimentele' toneelproduk- ties. Haar Nelly wordt door Corn.J.Roobol vertaald in een volksdrama in vier afdelingen of tien taferelen. In de jaren daarna wordt het stuk door verschillende groepen opge voerd (1871, 1873, 1878, 1880 1882 1884/85, en 1901). Twee maanden voor Dickens' dood neemt het Gezelschap van de Stads schouwburg in Amsterdam Nicolaas Nickleby op het repertoire. De premiere is op 10 april 1870 en vol trots meldt het programma dat het stuk nooit eerder op enig toneel is vertoond en dat het boek 'vrij voor het Nederlands tooneel is bewerkt door Annie Foore'. Zij heeft in negen taferelen de meest belangrijke episoden uit Nickleby's leven gekozen en de belangrijkste karakters op het toneel gebracht. De recensie in het Algemeen Handelsblad (17 april 1870) is lovend: 'Over het geheel zit het stuk fiks in elkaar en de ontknoping is geleidelijk voorbereid, terwijl de aandacht tot het einde op aangename wijze blijft gespannen'. Kleine Dora De tijd vanaf 1870, het jaar van Dickens' dood, tot aan de eeuwwisseling laat een langzame verandering zien in het aanbod van amusement. Het 'serieuze' toneel maakt zich langzaam los uit de wereld van kermis en circus, veaudeville en variété, operette en harlekinade. De lichtvoetige toneelstukjes worden verdrongen door drama's met meer psychologische diepgang. En het aanzien van de toneelspeler stijgt aanmerkelijk door de oprichting van de 'Koninklijke Vereeniging Het Nederlandsch Tooneel'. Kleine Dora wordt in 1906 door maar liefst twee gezel-

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1989 | | pagina 36