'Mensen moeten huiveren bij een scène van Dickens. Dat heeft hij zo beschreven.' Rob van Reijn brengt Dickens als pantomimetheater Stef Lokin Een dinsdagochtend in november. Om tien uur verzamelen de medewerkers van Rob van Reijn's pantomimetheater zich rond de kof- fie-automaat in de geïmproviseerde foyer. Als ik zeg dat ik een afspraak heb met Rob van Reijn antwoordt iemand dat ik erg bof. Zij hebben hem in ieder geval in twee jaar niet gezien. Het maken van afspraken blijkt niet één van de sterkste kanten van Rob van Reijn te zijn. Telefonisch heeft hij me de dag ervoor gezegd om tien uur in de theater studio op de Haarlemmerdijk in Amsterdam te zijn. 'Waarschijnlijk is hij het vergeten,' zegt de zakelijk leider. 'Ik zal 'm even bellen.' Intussen is op het toneel de repetitie van Scrooge en Marley begonnen. Tien acteurs en actrices oefenen danspasjes die de regiseur voorschrijft. Als Rob van Reijn na elven binnenkomt is hij heel verbaasd dat er iemand op hem wacht. Hij komt net van Toon Her mans die een paar 'mimekindjes' nodig heeft. 'Je wilt zeker vragen waarom ik Dickens speel' Schaterlachend omdat hij het initiatief in handen heeft genomen zegt hij: 'Ik denk dat het een soort nostalgie is uit mijn jeugd. Ik heb erg veel gelezen als kind. Soms twee boeken op een dag, ik was bezeten van lezen. De hele Camera Obscura heb ik tweemaal gelezen zelfs. Een enig boek dat niemand meer kent. Dat is een beetje vergelijkbaar met Dickens, wat sfeer betreft. Dat is gewoon blijven hangen. Rob van Reijn (60) is al vroeg in z'n leven bezeten van toneel. Als kind speelt hij de helden uit uit zijn favoriete boeken na: in het echt of met figuren uit de poppenkast. Voor het toneel lijkt hij niet geschikt. Rob is 'gezegend' met een dubbele hazelip. Als hij 19 jaar is ondergaat hij plastische chirurgie. Zijn uiterlijk is verbeterd en hij waagt de stap naar het toneel. Van zijn spraakgebrek maakt hij een deugd door op het toneel te zwijgen. De jonge Van Reijn neemt ballet-, acrobatiek en toneellessen en werkt bezeten aan een repertoire. Er volgt een lange periode van 'schnabbelen' met veel 'theater op het biljart'. Thuis in Amsterdam geeft hij bewegingsleer op de (voorloper van de) Riet veld Academie en pantomimelessen aan beginnende toneelspelers en cabaretiers. Een internationale carriere in Engeland, Frankrijk en Duitsland komt niet echt van de grond en na een oudejaarsavond in Frankfurt- 'Vierhonderd dronken soldaten en zo'n vierhonderd Duitse meiden hoofdzakelijk in - 38 -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1989 | | pagina 44