onderjurk' - keert hij terug op de Neder
landse podia. In 1974 speelt hij 'Exegese',
een pantomimeversie van het Oude
Testament. Het stuk is een groot succes en
betekent een doorbraak voor Van Reijn. Met
subsidie komt de Stichting Pantomimetheater
Rob van Reijn tot stand. In datzelfde jaar
vindt ook de eerste opvoering van Scrooge
en Marley plaats.
'Ik dacht dat het leuk was een soort
familievoorsteling te bedenken. Ik had toen
maar een klein groepje, dus ik heb meer
mensen bij elkaar gescharreld, waaronder
leden van Theatergroep Perspekt uit Haarlem.
We hebben een band samengesteld met een
tekst die werd ingesproken door Wim Bijmoer,
die ook de decors gemaakt heeft. En zo kwam
die 'eenmalige produktie' tot stand. Ik had
ook bedacht dat het stuk vroeger moest
beginnen dan acht uur, omdat je dan ook
kinderen mee naar de schouwburg kon nemen,
ledereen vond het een enig idee. Er bestond
in die tijd nog geen kerstvoorstelling. Je had
in die tijd 'Holiday on Ice', je had waar
schijnlijk circus, maar een Kerstverhaal was
er toen nog niet in het theater. Het had een
geweldig succes. Toen zei Peter Lohr, de
toenmalige direkteur van de Stadsschouwburg
in Haarlem: dat moet een traditie worden. Dat
hebben we al die jaren volgehouden. Waar
schijnlijk loopt het nu een beetje af. Voor
het eerst vind ik dat de schouwburgen niet zo
enthousiast reageren. Misschien zijn wij wat
stoffiger geworden.'
Er volgen meer 'klassiekers'. Don
QuichotteJules Verne's In 80 dagen rond
de wereld en Tsjechows novelle Kasjtanka.
Bewerkte opera's als Die Zauberflöte en
Wagners Der Fliegende Hollander. Van Reijn
heeft inmiddels een eigen theater aan de
Haarlemmerdijk geopend, dat ook ruimte
biedt aan een dagopleiding. Pantomimespelers
in de dop kunnen er het vak leren en in de
eigen produkties ervaring opdoen. Zoals
bijvoorbeeld in Oliver Twist dat Van Reijn
met zijn gezelschap in '87 op de planken
brengen. 'Ik vind het boek erg dicht bij
jonge mensen staan. Ook omdat ik had
gelezen dat ze hadden ontdekt dat kinderen
Rob van Reijn als Fagin, 1987