GROTE VERWACHTINGEN gebracht tot een vrouw met een verward kapsel, die steeds over haar schouder blikt bij het verlaten van Mr Jaggers' kantoor. De confrontatie tussen en Miss Havisham en Estella ontbreekt volkomen in de film: "You cold, cold heart!" "What!" said Estella, preserving her attitude of indifference as she leaned against the great chimneypiece and only moving her eyes: "Do you reproach me for being cold? You?" "Are you not?" was the fierce resort. "You should know" said Estella, "I am what you have made me. Take all the praise, take all the blame; take all the success, take all the failure; in short, take me." De twee dames brengen eensgezind in hun afstandelijkheid de tijd door bij de open haard in de kamer van Miss Havisham. Geen boos woord verstoort hun zelf gekozen isolement. De regisseur volgt het boek wel als hij in zeer korte tijd de romance schildert tussen Estella en Bentley Drummie, in een serie opeenvolgende scenes waarin druk wordt gedanst, geschaatst en booggeschoten. Maar de scene waarin Pip op zondagmiddag Wemmick en zijn aged Parent opzoekt, en waarbij deze laatste de krant voorleest (Wemmick zegt: "and he'll be happy as a king. We are all attention, Aged One!" "All right John, all right!" returned the cheerful old man, so busy, and so pleased, that it really was quite charming") ontbreekt weer. David Lean heeft hier gekozen voor een scene waarin Pip op bezoek komt bij Wemmick en diens Aged Parent, nadat hij zijn confrontatie heeft gehad met Magwich. Wemmick geeft hem dan informatie over Magwitch en diens achtergrond, terwijl de Aged Parent ondertussen op instigatie van Wemmick door Pip vriendelijk moet worden toegeknikt. Silver en Ursini constateren dat David Lean zich duidelijk op de 'subjective aspects of the original' concentreert en niet zozeer op de 'comedic' aspects. Dat wil volgens hen niet zeggen, dat de film puur dramatisch is geworden. Joe, Wemmick en Herbert Pocket behouden de humor die Dickens hen gaf. Volgens hen verandert Lean het verloop van de inhoud van Dickens' comedie in de scene met de Aged Parent ten goede. Ik betwijfel dat. Ze zeggen: 'For the Aged Parent, in his original context, would probably seem extraneous and can only be justifiably carried over as a foil to manipulate the audience into sharing Pip's emotion and heighten rather than relieve the dramatic suspense.' (p.65) John Mills Valerie Hobson (OKKAT EXPECTATIONS) - 44 -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1989 | | pagina 50