Vervolgens valt hij neer bij de grote bruidstafel, waarvan het kleed en servies bij diens poging om haar te redden zijn afgerukt. De tafel 'positioned on the right like a huge headstone'. Volgens Silver en Ursini wil Lean met dit beeld 'the dissolution of Havisham's perverse existence' markeren om hiermee haar levenseinde aan te geven. Tegelijkertijd is het een metafoor voor het begraven van Pip's 'Great Expectations'. Magwitch wordt in de stoombootscene gevan gen genomen. Silver en Ursini noemen het beeld dat hieraan voorafgaat misschien wel het meest expressieve van de hele film en beschrijven hem als volgt: 'On the track the sounds of the vessels creaking at anchor mingle with the crewman's songs and muffle the strokes of the oars. Suddenly a figurehead looms into the foreground of a high angle shot; over a reverse someone, unseen, cries: "Ahoy, there." The head itself looks down on them like the face of God, as if incarnating a pladid destiny that witnesses their passage, voices a challenge and lets them hold their course knowing where it will lead.' (p.58) Zowel in het boek als in de film treedt daarna een verandering op in de houding van Pip ten opzichte van Magwitch. In het boek mijmert Pip: For my repugnance to him had all melted away, and in the hunted, wounded creature who held my hand in his, I only saw a man who had meant to be my benefactor and who felt affectionately, gratefully and generously towards me with great constancy through a series of years.' In de film staat Pip echter, nadat hij bij de eerste ontmoeting nog wel verschrikt is teruggedeinsd van Magwitch, bijna onmiddellijk daarna op vriendschappelijke, zij het ongelijke voet met hem. Het enige wat er gebeurt in Pip's houding ten opzichte van Magwitch na diens gevangenneming, is dat er ook nog een dosis medeleven aan wordt toegevoegd. Pip en Estella Dickens laat elf jaar verstrijken voordat Pip Estella weer terug ziet. In de film zien we. Pip na zijn genezing bij Joe en Biddy fluks naar het huis van Miss Havisham snellen, waar hij Estella redt van een leven als Miss Havisham en haar afbrengt van haar plan zich daar eenzaam op te sluiten. Hij rukt alle gordijnen en luiken open; daarna neemt hij haar mee naar buiten. Het valt ook Silver en Ursini op dat de dialoog en de hele teneur van de scene radicaal verschilt van het origineel. Dickens richt zich op het tonen van de ontwikkeling van het karakter bij Estella ('suffering has been stronger than all other, and has taught me to understand what your heart used to be.') en eindigt met slechts de mogelijkheid tot verzoening. Pip blijft passief in het gesprek en speelt een observerende rol. In de film echter leidt Pip de scene naar het dramatische hoogtepunt. Bij Dickens blikt Estella nostalgisch terug op het verleden. In de film is Estella door de verstoting van haar door Bentley Drummie aan de rand van een soort schizofrenie geraakt en meent zij de rol van Miss Havisham te moeten aannemen. Silver en Ursini vinden deze ingrepen wei geslaagd en laten zich ook lovend over het dramatische eind uit. 'There were two conclusions to Great Expectations written by

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1989 | | pagina 52