Passages SS Oliver, Pip en Little Dorrit Het is lang geleden dat ik de romans van Dickens heb gelezen en tijd om alles te herlezen heb ik niet, maar er zijn drie personen uit zijn werk die ik nooit zal vergeten: Oliver, Pip en Little Dorrit. Eigenlijk is Oliver Twist als roman voor mij persoonlijk heel belangrijk, vooral omdat ik in de gelijknamige musical heb gespeeld. Toen ik een rol kreeg in 'Oliver', heb ik het boek van voor naar achter, van links naar rechts en over de diagonaal nog eens gelezen. Natuurlijk moet je je voor zo'n rol verplaatsen in de romanfiguren en was Nancy voor mij het belangrijkst. Door haar raakte ik geïnteresseerd in Fagin en Bill Sikes. Ik begon me af te vragen waarom ze bij Fagin kwam en ze daar zo lang bleef. En waarom ze van Sikes hield ondanks dat hij een bruut was. Al die dingen bedacht ik me eigenlijk als Nancy. Voor mij vertegenwoordigde zij de vrouwelijke 'ruwe bolster, blanke pit': naar buiten toe altijd haar mannetje staan, maar toch met een hart van goud. En dat vind ik vreselijk romantisch. Little Dorrit heb ik gelezen toen ik heel jong was. Dagen heb ik er om lopen huilen. Ik vond het zó prachtig. Helaas is het te lang geleden, om me precies te herinneren waarom ik zo onder de indruk was van dat boek. In Little Dorrit gebeurde zo ontzettend veel en allemaal dingen waarmee je je kon identificeren. In ieder geval was het voor mij reden genoeg om meer van Dickens te gaan lezen. Dat is sowieso het geval in Dickens' boeken, er gebeurt altijd ontzettend veel. Aan wie ik vaak moet denken is Thomas Hardy. In zijn werk gebeurt ook zo veel. Wel op een heel andere manier. Maar toch is het net als bij Dickens, je hebt compassie met werkelijk iedere figuur in het boek. Zelfs al is het een schoft, dan nog laat hij je begrijpen hoe dat komt. En ondanks dat je van iemand weet dat hij iets niet had mogen doen, denk je 'hij kan het niet helpen'. Dickens' boeken gaan over allemaal mooie mensen. Ze zijn heerlijk om te lezen en te begrijpen, en je dan voor te stellen dat je 'e'en van die mooie mensen bent. Dat is nou precies waarom ik zo van die boeken houd. Nelly Frijda Rusteloos met haar 27 jaren flitste langs Nelly Frijda heen een korte periode toneelschool, vier seizoenen ABC-Cabaret, waar zij - zoals zij zelf zegt - brei veel te danken heeft aan Wim Kan en Corrie Vonk, een jaar toneelgroep "Arena", een jaar T.V. en variété programma's en een verblijf :n ml inn de Verenigde Staten met een jaar zanglessen aan het conservatorium te lipton. llfcLLY rtlluU A Tekst uit het programmaboekje van Oliver1963 - 48 -

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1989 | | pagina 54