Clink. Nickleby ging er op bezoek bij Mr.Walter Bray, wiens dochter Madeline hij uiteindelijk zou trouwen; en Nicholas bereikte het rijtjeshuis met het kleine voortuintje 'after traversing a very dirty and dusty suburb, of which minor theatricals, shell-fish, gingerbeer, spring vans, greengrocery, and broker's shops, appeared to compose the main and most prominent features' En op weg naar huis zag Nicholas bij één van die kleine theatertjes de aankondiging van de afscheidsvoorstelling van Vincent Crummies. The George Inn, Southwark In 'Dickens the Dramatist' informeert F.Dubrez Fawcett ons over 'The Tabard Players' in het hoofdstuk 'Dickens and the amateurs'. Het gezelschap werd in 1925 opgericht door Ross Barrington, en trok door het hele land om Dickens onder de mensen te brengen, niet alleen in de theaters, maar ook op straat, in de ziekenhuizen, gevangenissen en blindeninstituten. Ross Barrington was 'a real dickensian character' en had 'with his strong declamatory voice and impish humour' een voorkeur voor rollen als Quilp, Fagin en Uriah Heep, ofschoon hij ook de romantische Sydney Carton en de autoritaire, rechtlijnige advocaat Jaggers op de planken zette. De serie foto's van dit gezelschap in het Spaarnestad-Foto-Archief hebben betrek king op voorstellingen uit de dertiger jaren. Oliver Twist en The Old Curiosity Shop waren de toppers. In de kou van februari,met de handen in de zakken en met dikke jassen aan, stond het publiek rond het geïmproviseerde podium voor de George Inn. De jeugd was naar voren gedrongen, terwijl vanaf de galerij de Lord Mayor en andere notabelen toekeken. Op de foto's is dit duidelijk te zien. Fawcett was getuige van zo'n voorstelling: 'One cold February the writer, while walking in Southwark, saw a knot of people gathered round the entrance to the old George Inn, one of the very few coaching inns still retaining a gallery overlooking the yard. They were well-dressed and had the look of people who had come some distance to be present at an expected event, two carried camp-stools, on which they presently sat with their backs to the wall facing the gallery. Below the gallery was a flat, open truck, a mere floor on wheels, without sides or tailboard. More people came in, and the yard began to fill up. A man fixed a ladder to the back of the truck, others placed on the flat a table and three ordinary chairs. Then came a bustle as the Mayor of Southwark and

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1989 | | pagina 58