Redactioneel voorbericht
Hoewel de redactie er geen gewoonte van wil maken, heeft deze aflevering van The Dutch
Dickensian weer een thema meegekregen. Onder de noemer Dickens Drama zijn een aantal
artikelen samengebracht die Dickens en zijn relatie tot het theater behandelen. Dit thema is
tweëerlei uitgewerkt.
Aan de orde komen enerzijds het theater en het amusement in Dickens' tijd en zijn band
daarmee. In zijn boeken komen, zoals we weten, passages voor die het theater tot onderwerp
hebben. Het is uiteraard ook bekend dat hij zelf actief aan toneel deed. Romans van Dickens
zijn eveneens bewerkt tot theaterstukken en films. Ook hier wordt aandacht aan besteed.
Dickens Drama is dan ook een titel met een Januskop, zoals de lezer zal begrijpen.
Voor dit nummer prijst de redactie zich gelukkig met bijdragen van drie prominente
Dickensians. Paul Schlicke, Senior Lecturer aan de Universiteit van Aberdeen, heeft zich
zonder morren gezet aan een belangwekkend stuk over het theater in Dickens' tijd. Philip
Collins, die de leden van de Haarlem Branch nog kennen van zijn bezoek in december 1988,
wijdt zich aan een beschouwing over Dickens en Tennyson.
Margaret Reynolds behoeft bij de ware Dickensiaan ook geen introductie. Zij is redacteur van
The Dickensian, een blad waarbij ons periodiek nog niet in een schaduwrijke boekenkast kan
staan. Over haar blad heeft zij een korte inleiding geschreven.
Ook leden van de Haarlem Branch leveren een zeer waardevolle bijdrage. Kees van Steijnen
en Beertje van Waes behandelen een aspect van het thema Dickens Drama. Van Steijnen
heeft met een tweetal artikelen een fors aandeel hierin en Beertje van Waes testte met de
film Great Expectations de koppen van haar videorecorder.
Thomas Hardy komt ter sprake in een artikel van Kees Klok. Het is de bewerking van de
lezing die hij in oktober 1989 voor de Haarlem Branch gaf. Agnes Zwaneveld tenslotte gaat,
net als in het voorgaande nummer, door op de allervroegste Dickens-vertalingen in Nederland.
Het doet de redactie deugd dat The Dutch Dickensian een groeiend aantal lezers van buiten
de Haarlem Branch aan zich bindt. Hun vraag naar oude afleveringen van The Dutch
Dickensian moeten wij echter teleurstellen. De voorraad is op!
De redactie dankt ten slotte Willie Hofmeijer van het NIBE die voor de productie zorgdroeg
en Anna Wanda van Suchtelen die op het omslag van het blad Dickens op het toneel zette.
Op de hierna volgende pagina's is daar van alles over te lezen.