opwaarts wijzende vingertop naar die
titel, en die titel luidde: 'I look about
me, and make a discovery7. 1,34
Op het moment van die 'discovery7
daalt een, in 'sluiervissenstaartse
nachtjapon' gehulde, door drank
bevangen juffrouw de trap af. Londen
en de wereld kennen haar als de
Spaanse danseres Panchita Andalusia
Albuquerque, maar de Burgerlijke
Stand en Monsieur Carlier noteren haar
als Betsy Pots:
"Haar blik schoot onverwachts naar
hèm toe, en er brak even een vleug van
begrip, en van achterdocht, door het
floers over de pupillen; en zij fronste.
'Heeh... Wieb'n... jij... eh?...7
Over het gezicht van de Schaduw gleed
een glimlach als een verregende
Zondagmiddag.
'Ik ben... Sarah Gamp,7 zei hij.
'Nooit van gTtoord...'
'Niet?' zei de Schaduw, de
wenkbrauwen optrekkend. 'Leest u dan
Dickens niet? Martin Chuzzlewit,
bijvoorbeeld?... Sarah Gamp was een
grote vriendin van Mrs. Prig... Betsy
Prig... Of was 't Pots?7
ror^*, i"
Eén keer in zijn leven had de Schaduw
een tijgerin dol zien worden. Dat was
in een circus geweest, achter tralies. Dit
was de tweede keer..."
En ditmaal stelde 'Mrs. Gamp' maar
liever géén 'Toast' voor, hoe mooi hij
de prent van 'Phiz' dan ook gevonden
mag hebben.
Deze eminente illustrator vermeldt de
verteller trouwens al eerder in het
onderhavige boek; de Schaduw
parkeert zijn auto voor Chelsea
Cloisters in Sloane Avenue. Hij loopt
dan in zuid-oostelijke richting:
"Dan knikte hij. Recht uit en rechts af;
uit de brede en stille avenue naar een
smalle en nog stillere straat. Het was
een straat als in een boek van Dickens
met illustraties van Hablot K. Browne,
met de rustige vierkante huizen uit de
dagen van de eerste Georges, en met
langs de trottoirs nog de ijzeren paaltjes
waaraan weleer de koetspaarden
vastgezet werden. Er neuriede een hu
meurige gaslantaarn op de hoek waar
een kroeg stond, vol luid gekwater van
stemmen."
De, ook door Havank aangeduide,
vroegere stallen in deze Tryon Street,
want die is het, is nu zelfs geen 'mews'
meer, zoals Hans van der Kallen ze nog
waarnam: doodse garages nemen de
plaats van de 'mewses' in. ('Mewses
must exist.' zegt Mrs. Billickin immers
in The mystery of Edwin Drood). Wat de
Schaduw signaleert als een 'kroeg7 ziet
er tegenwoordig schitterend uit:
'Queens Head' zegt het uithangbord,
en het toont Queen Victoria's gelaat in
profiel.
Carliers zwerftocht door Londen op
zoek naar diverse papieren en
16
Sarah Gamp stelt een 'Toast' voor