Dickensiana
Barnaby als beeldverhaal
„Kijk, ik ben net met iets van Dickens bezig", zegt tekenaar Harry
Balm terwijl naar zijn werktafel wijst. Op een half-ingekleurde is
de bekendste scene uit Oliver Twist ("Can I have some more?") te
zien. De tekening doet sterk denken aan de illustratie van Fizz,
maar er is iets mee aan de hand... alle personages hebben een
eendefiguur!
„Nee, deze tekening hoort niet bij mijn
verhaal, hij is voor de Donald Duck",
vertelt Balm. „In dat blad hebben de
rubriek Galerij der Groten en op dit
moment zijn we bezig met beroemde
boekfiguren. Ik bepaal welke figuur we
nemen. Huckleberry Finn hebben we al
gehad en deze keer wordt het dus
Oliver Twist."
DISNEY EN DICKENS
Harry Balm heeft niet alleen iets met
Dickens maar ook met Disney. Aan
Dickens werkt hij in zijn vrije tijd en
voor zijn werkgever VNU houdt hij
zich bezig met ontwerp en vormgeving
van Disney-produkten voor de
bladenmarkt. Het tekenen van de
platen voor de Galerij der Groten doet
hij het liefst thuis omdat daarvoor
optimale concentratie nodig is. Hoe
gemakkelijk het misschien mag lijken,
werken met Disney-figuren is niet
eenvoudig. Niet alleen vereist het
tekenwerk grote vaardigheden, ook
moet rekening worden gehouden met
de strenge eisen waaraan de prenten
moeten voldoen, willen ze geschikt zijn
voor het brede Disney-publiek. „De
figuren op zo'n tekening mogen nooit
roken of drinken", legt Balm uit. „Dat
betekent dat je soms het een en ander
moet veranderen of weglaten en niet
alleen bij Oliver Twist."
De kunst van het weglaten is van groot
belang bij het bewerken van een roman
63