tot een stripverhaal, zoals Balm dat doet bij Barnaby Rudge van Dickens. „Een heel hoofdstuk van Barnaby Rudge moet ik in de strip terug brengen tot één pagina", vertelt Balm. „In een strip moet je veel beknopter zijn. Je moet visueel lezen, in beelden denken. Het is eigenlijk hetzelfde als een boek bewerken tot film. Voor een stripverhaal moet je ook een scenario maken. Je leest het boek, vormt je daar bepaalde beelden bij en bepaalt de strategie die je moet volgen om een goede strip te maken." HEERENHEK Het bewerken van Barnaby Rudge bleek geen eenvoudige opgave. Balm is nu een jaar bezig en heeft inmiddels 25 pagina's strip en het scenario klaar. Toch heeft hij niet het gevoel dat hij echt aan het werk is voor de strip: „Met Barnaby Rudge is het zo dat ik er niet aan werk, het ontstaat gewoon. Een jaar lang heb ik iedere zaterdagochtend aan het scenario geschreven in restaurant 't Heerenhek in Haarlem. Daar kon ik me goed concentreren zo anoniem achter een kopje koffie. Bovendien is daar een heel aparte sfeer; lekker rustig en dat werkt prettig. Ik vond het iedere week weer leuk om er naartoe te gaan." De tekeningen voor de strip maakte Balm het afgelopen jaar op zijn werk tijdens de lunchpauze, of thuis in de avonduren. Eerst maakte hij een ruwe schets van de taferelen die vervolgens in potlood werden opgezet om later in pen op groot formaat te worden uitge werkt. Tijdens het schetsen gaat Balm te werk als een regisseur: „Ik probeer door de 'camera-opstelling' een bepaalde spanning in de beelden te creëren. Je moet een situatie steeds vanuit verschillende invalshoeken bekijken en dan de beste 'camerastand' te kiezen. Waar nodig moet je de regie van het oorspronkelijke verhaal wat veranderen. Zo heb ik bij Barnaby Rudge het begin gewijzigd. In mijn strip zit je meteen middenin het verhaal, de inleiding heb ik weggelaten want die was niet echt geschikt om in beelden om te zetten." ARCHITECTONISCH BOUWWERK Hoewel Balm dus behoorlijk aan het oorspronkelijk verhaal van Dickens heeft gesleuteld, blijft de verhaallijn intact. Daarvoor is Harry Balm teveel aan het boek gehecht, wat ook de reden is om er 'meer' mee te gaan doen. „Ik ken het boek al vanaf mijn derde jaar", zegt Balm. „We hadden het thuis en ik keek altijd naar de plaatjes. Die grepen mij erg aan. Ik vond ze nogal luguber, maar als kind vind je dat soort dingen juist spannend. Daarom is dit boek uit mijn kindertijd mij het beste bijgebleven. Later dook het boek steeds weer ergens op. Op een gegeven moment vond ik dat ik er iets mee moest doen en omdat ik al eerder stripverhalen had gemaakt, hoefde ik niet lang na te denken." Behalve dat Balm het 'dankbaar7 vindt iets te doen met de 'prachtige taferelen' uit Barnaby Rudge, waren ook de geringe bekendheid van het boek en de fantastische opbouw van het verhaal redenen voor het vervaardigen van het stripverhaal. „Barnaby Rudge is net een architectonisch bouwwerk", vindt Balm. „Het eerste deel van het boek is eigenlijk een zedenschildering. In het tweede deel is alles verder uitgewerkt. Ieder figuur handelt sterker, er ontstaan spanningen. Bovendien is het een echte historische roman, geschreven in een 64

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1990 | | pagina 66