Christmas CaroZ-thematiek verbeeld in 'Morgenster' De nieuwe familieproduktie van kindertheatermaker Martin Mens is geïnspireerd op A Christmas Carol van Charles Dickens. In 'Morgenster' wordt de rol van de gierige Scrooge verbeeld door de deurwaarder Karei Dikkens. Hij komt een failliete theaterboedel inspecteren, maar met behulp van de drie kaarsjes die de oude zwerfster Marie hem vanuit haar vuilnisbak aanreikt, maakt de hardvochtige pragmaticus uiteindelijk de balans van zijn eigen leven op. In eerste instantie beschouwt de deurwaarder Marie's kaarsen-orakel („steek ze aan en je ziet je verleden, heden en toekomst) als onversneden flauwekul. Maar als hij in het licht van deze kaarsvlam een visioen te zien krijgt waarin de aartsengel Gabriël een pasgeboren kindje op de stoep van een herenhuis legt, welke vondeling vervolgens door ingrijpen van de duivel in een weeshuis beland, realiseert hij het zich met ontzetting: dat is het verhaal van mijn verleden, dat kind ben ik. De droom van het verleden is het verhaal van je verdriet, legt de oude Marie-met-de-sterrenogen de geschrokken deurwaarder uit. De droom van het heden is het verhaal van je ziel en de droom van de toekomst is het verhaal van je angst. Wie het aandurft zijn verleden onder ogen te zien, kan de droom van het heden en de toekomst veranderen. Al gaat zoiets natuurlijk niet zonder vallen en opstaan, zoals de halsstarrige deurwaarder aan den lijve ondervindt. Qua spanningsopbouw vertoont deze inventieve en humoristische voorstelling nog wel wat startproblemen. De uitvoerige introduc tie van de (overigens tamelijk schijnheilig uitgevallen) aartsengel Gabriël haalt in al z'n Brabantse leutigheid de vaart uit de voorstelling, evenals de samenspraak tussen deurwaarder en zwerfster waarin op geforceerde wijze de schrijver Dickens het stuk wordt binnengesleept. Het maakt het verhaal onnodig gecompliceerd, want Martin Mens' Morgenster-variant is naar mijn smaak eigenzinnig èn levenskrachtig genoeg om wat Dickens betreft in het programmaboekje met een simpele verwijzing naar de geleende Scrooge en Marley-thematiek te volstaan. Joke Dieben-Frerichs Deze recensie verscheen eerder in Haarlems Dagblad van 30 december 1990 en werd met toestemming van de recensent in verkorte versie overgeno men. 69

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1990 | | pagina 71