Tilly Armstrong: 'De hele literatuur zit vol met romantisch werk. Woeste Hoogten, van Emily Brontë, is een mijlpaal in de Engelse literatuur, maar het is tevens een heel romantisch boek. Ook Charles Dickens had lid van onze vereniging kunnen zijn.' Jacqueline Wesselius: 'Hoe meer zakdoekenwerk, hoe beter.' Opzij mei 1990 (over de Romantic Novelists Association, een club van romantische schrijfsters.) U schrijft niet alleen romans, maar ook biografieën. 'En dat is in hoge mate eenzelfde bezigheid. Ik althans heb nooit erg veel verschil tussen die twee activiteiten kunnen vaststellen. Het is alsof je van het componeren van symfonieën overstapt op opera's, maar ingrijpender is de verwijdering niet. Ook in een biografie construeer je een verhaal met een held. Je maakt je karakters en je intrige. Het is bijzonder lastig om de grens tussen de genres te trekken; ik zie ze liever als complementair. Het gaat om de geest van het boek. Ik ben veel meer in die wereld geïnteresseerd dan in details over zijn kleren of zijn gedrag. Of, op grote schaal: ik ben geïnteresseerd in het idee van de negentiende eeuw. De biografie van Dickens stelt mij in de gelegenheid die eeuw binnen te gaan en te herschep pen. Natuurlijk zijn er de gebeurtenissen uit Dickens' leven, maar die schijnen me ondergeschikt aan het beeld en de ideeën die ik wil neerzet ten. Daarin verschilt het werk dus niet van dat aan mijn romans.' 'Ik had nooit iets van hem gelezen, vroeger. Pas toen ik mijn boek over de grote brand van Londen schreef, kwam dat aan de orde. Ik ben niet zo enthousiast over de meeste Engelse literatuur; ik heb het Engelse proza hoe dan ook lang beschouwd als een inferieur soort lectuur en ben het pas gaan lezen toen ik recensies moest schrijven voor The Spectator. Maar Dickens bood mij de kans heel diep in de negentiende eeuwdoor te dringen. In zekere zin is hij die eeuw.' Michaël Zeeman in gesprek met Peter Ackroyd Tedere wetenschap is fictie. Peter Ackroyd goochelt met taal en tijd.' de Volkskrant 20 april 1990 'Ik laat het strand achter me en dwaal door de villawijk van Garavan. Een sinaasappelboom buigt zich over een heg, de vruchten moeten net zijn gevallen, het wemelt van het oranje op het groen. Dan sta ik voor El jardin de las novelistas. The novelists garden. Le jardin des romanciers. Boven de naam in drie talen prijken drie geglazuurde tegels in geel-blauw met de portretten van Honoré de Balzac, Miguel de Cervantes en Charles Dickens. In de linker muur is een bronzen reliëf aangebracht met de beeltenis van de Spanjaard Vincente Blasco-Ibanez (1867-1928), schrijver van romans en filmscenario's. Hij woonde in de jaren twintig in Menton, had veel geld verdiend met zijn boeken en films en liet om zijn huis Fontana Rosa een tuin aanleggen met priëlen, die aan de schrijvers die hij bewonderde zijn gewijd.' KSchippers 'Fontana Rosa. De tuin der 78

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1990 | | pagina 80