vervreemdt hij zijn medestanders van
zich en verliest hij uiteindelijk. De
Conservatieven binnen het RLF - door
de buitenwereld al spottend 'The
Rupture Society" genoemd - zitten voor
tientallen jaren veilig op hun troon.'
Hieke Jippes 'Stroop likken voor een
schijntje. Royal Literary Fund schenkt
archief aan British Museum'
NRC Handelsblad 21 juli 1990
De Gooyer: 'Ik ben op het ogenblik
Pessoa aan het lezen. Mijn favoriete
schrijver is Dickens.
Haasbroek: 'Dickens??'
De Gooyer: 'Dickens en ook Tsjechov
en Babel.
Haasbroek: 'Dickens verbaast me.
De Gooyer: 'Ja, dat heeft met Bomans
te maken....Hoewel, ik las de Pickwick
Papers al heel vroeg. Ja, Dickens, dat
heeft iets leuks voor mij.
Haasbroek: 'De sfeer.... de armoede....
dat Engelse
De Gooyer: 'Er zit veel humor in, vind
ik. Ik kan de voorliefde van Bomans
heel goed begrijpen.
Marathon-interview met Rijk de Gooyer
door Jan Haasbroek
VPRO-radio 24 augustus 1990
'Al dat gepraat over karakters. Er
bestaat een misvatting die ik terugvoer
op D.H.Lawrence - ik voer de meeste
misvattingen terug op D.H.Lawrence -
dat een karakter in een boek echt moet
zijn, een basis in het echte leven moet
hebben. Dat vind ik erg geforceerd. Er
was een criticus die zo ver ging dat hij
vaststelde dat het voorbeeld voor een
bepaald personage bij Dickens diens
vader was geweest. Vervolgens ging hij
Dickens verwijten dat hij dat karakter
geweld aan had gedaan door hem iets
veel gemeners te laten doen dan zijn
vader ooit zou hebben gedaan! Een
prachtig voorbeeld vond ik dat. Het
schijnt erg moeilijk voor mensen te zijn
om in te zien dat het twee verschillende
dingen zijn, personages in de literatuur
en echte mensen.'
Ileen Montijn in gesprek met Kingsley
Amis: 'De vrouwen winnen toch.
Kingsley Amis over makkelijke boeken,
poëzie en wetenschap.' NRC Handels
blad 5 oktober 1990
'New York is als het Londen van
Dickens: barstend van het leven, vol
van corruptie en seks. Soms jeuken
mijn handen om een Dickensiaanse
roman over de stad te schrijven.'
Zoals Tom Wolfe heeft gedaan in zijn
Bonfire of the Vanities?
'Ja, maar die wist volgens mij niet
waarover hij het had. Wolfe is een rijke
schrijver, een journalist die van bovenaf
op alles neerkijkt, geen sympathiserend
genie zoals Dickens. Je moet één zijn
met je materiaal. Laatst maakte ik nog
iets heel dickensiaans mee. In het
appartement naast mij woonden drie
oude dames die kort na elkaar
doodgingen. Nog voordat de flat was
leeggehaald en schoongemaakt, werden
hun matrassen gestolen door een
uitdrager die boven ons woonde. Twee
uur later werden ze op Broadway
verkocht, voor vijf dollar per stuk -
nota bene de bedden waarin mijn
buren waren overleden.'
Pieter Steinz in gesprek met Oscar
80