33 bewezen volslagen ongeschikt te zijn voor een ander beroep, stond het vrij zonder papieren - overal waar hij maar wilde - zo'n school te beginnen. Dickens heeft de durf om grote emoties breed uit te meten. Hij vindt goede mensen extreem goed. Domme mensen zijn niet gewoon dom, maar oliedom en slechten superslecht. Je wordt teruggeworpen op primaire emo ties. Vandaag de dag worden die dingen met de nodige ironie en afstand beschre ven. Dat doe ik ook en misschien dat het tegendeel me daarom zo aantrekt."" Cees Baan Televisie kijken metBerend Boudewijn in Margriet 12 juli 1991 'Net als zijn grote voorganger Narayan is hij veel aan Dickens verschuldigd en hij dwingt ontzag af door de trefzekere ma nier waarop hij de talloze komische en tragische en tragikomische gebeurtenis sen in zijn eerste roman tot een geheel weet te maken. Een bezwaar is dat Mistry ruim een eeuw later dan Dickens met open ogen in dezelfde valkuil valt: die van de sentimen taliteit. Het larmoyante einde van de ra telende dorpsgek Tehmul aan het slot van het boek is het ergste voorbeeld. Met de plotselinge dood van dit personage, dat eerder ontroering wist op te wekken door zijn oprechte liefde voor de pop van

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

The Dutch Dickensian | 1991 | | pagina 34